DHL komt met een nieuwe investeringsronde in e-commerce van meer dan 100 miljoen euro met de bouw van een sorteerhub in Zwolle, de aanschaf van 500 elektrische bestelbussen (daarmee is 65% van de vloot geëlektrificeerd) en de verdere uitrol van pakketautomaten. In lijn met deze ontwikkeling verandert DHL de naam van zijn pakketdivisie van ‘DHL Parcel’ naar ‘DHL eCommerce’.
DHL bouwt een nieuwe nationale sorteerhub voor Noord-Nederland in Zwolle; de vijfde van DHL in zijn soort in Nederland van waaruit de 130 lastmile CityHubs rechtstreeks worden beleverd. Daarnaast heeft DHL nog eens 12 regionale sorteercentra. De investering komt bovenop het lopende programma waarbij 27 nieuwe CityHubs worden gebouwd, waarvan er inmiddels 11 staan en er de komende twee jaar nog 16 bij komen.
De afgelopen periode zag DHL zijn volumes verder groeien. De ontwikkelingen hebben geresulteerd in een marktaandeel in consumentenbelevering van 40%. De nieuwe investeringen onderstrepen het vertrouwen van DHL dat groei in e-commerce in de volle breedte zal doorzetten.
Wouter van Benten, CEO DHL eCommerce zegt hierover: ”Met de naamswijziging onderstrepen we onze positie en verdere ambities in de groeiende e-commerce markt in Nederland. De afgelopen jaren hebben we gebouwd aan een landelijk netwerk van centrale en regionale sorteerhubs met het fijnmazige netwerk van 130 CityHubs, en 4200 ServicePoints en Pakketautomaten. Naast deze investeringen, die over de afgelopen jaren de 500 miljoen euro zijn gepasseerd, worden de processen continu verder gedigitaliseerd door een ontwikkelteam van 200 specialisten in Utrecht.”
Bron: DHL