Gisteren was ik te gast bij een Groene Tafel van Emil Frey. Een van de grootste dealerorganisatie van Nederland. Samen met hun dealers en fleet managers van adviesbureaus, bezorgers en bouw- en servicebedrijven gingen we in gesprek over het verduurzamen van vervoer van mensen en spullen. De fleet managers waren samen goed voor inmiddels enkele duizenden elektrische voertuigen en vele jaren ervaring.
Fleetmanagers komen in de praktijk nog wel eens voor verrassingen te staan. Maar, ze hebben inmiddels al veel geleerd over het juiste voertuig, financiering, subsidies, de laadinfrastructuur, de planning en de ervaringen van berijders. De tijd dat fleet managers van Mars kwamen, en autoverkopers van Venus ligt achter ons. Aan beide kanten van de tafel is steeds meer kennis, die nodig is om de zero-emissie stadslogistieke uitdaging betaalbaar en betrouwbaar beschikbaar te maken.
Toch was er ook ontevredenheid de invulling die gemeenten geven aan de zero-emissie zones, BPM, de bijtelling voor lease-auto’s, de BPM-regels, netcongestie, onduidelijkheden over ontheffingen en vrijstellingen, het afsluiten van binnensteden en de rijbewijskwestie. Aan het overheidsbeleid is geen touw vast te knopen als je voor langere termijn de mobiliteit moet regelen.
Voor sommige segmenten zijn er nog geen voertuigen beschikbaar. Dat vertraagd nu de transitie. Amsterdamse ondernemers worstelen met maatregelen voor uitstootvrij verkeer: ‘Die grens van 2030 komt te vroeg’.
Toen ik vroeg of bedrijven nu ook gaan ‘inspreken’ op de voorgestelde verkeersbesluiten bleef het stil. In Amsterdam, Rotterdam en Maastricht lopen nog de komende 2 weken inspraakprocedures.
Er zijn veel verwijten aan ondernemers dat ze al 10 jaar wisten dat er zero emissie zones zouden komen. Dat is simpelweg niet waar. Pas zomer 2022 kwamen de landelijke spelregels. Nationaal zijn de voorwaarden niet goed bedacht en decentraal slecht uitgewerkt. Nederland was pionier, maar andere landen kiezen voor een andere weg naar verduurzaming wegtransport. Zeker nu blijkt dat effect op luchtkwaliteit ‘tegen valt’.
Niemand vraagt zich af wat ook al weer het doel was van die zero emissie zones en of we dat klimaatdoel niet veel slimmer kunnen bereiken!
Overigens heeft nog geen enkele gemeente het formele verkeersbesluit genomen. Pas drie gemeenten zitten in inspraakprocedure!
Het is de laatste kans om nog suggesties te doen voor bijvoorbeeld termijnen, ontheffingen, vrijstellingen, toegelaten voertuigen, de inzet van HVO, rijbewijsregels, ruimte voor stadslogistiek (en laden) en subsidies. Laat dus weten wat je ervan vindt en laat het niet alleen maar over aan jouw branche-organisatie.
Walther Ploos van Amstel.
Het is niet helemaal waar dat de regels verschillen per deelnemende gemeente. Daar zijn juist landelijk afspraken over gemaakt. Wat wel verschilt is de omvang van de zone. Sommige provinciesteden maken de voetgangerszone ZE zone wat zeker geen zoden aan de dijk zal zetten. Leverancier zullen daar wellicht besluiten die locatie niet meer te leveren? Ik vind wel dat de steden zeer laat zijn met hun inspraakmogelijkheden. Formeel zijn alle afspraken namelijk al gemaakt.