Het was even wakker worden met Parool vandaag: “Een lokale taxidienst waarbij de chauffeurs ook bestuursleden en aandeelhouders zijn: in New York gebeurt het al, Amsterdam wil volgen. Gaat dat werken en kunnen ze ooit concurreren met megaspeler Uber?”. Het is een van de plannen van de wethouder Economische Zaken Mbarki.
Amsterdam trekt ten strijde tegen de platformeconomie. Bedrijven als Uber, Airbnb en Thuisbezorgd zijn volgens de wethouder gebouwd op durfkapitaal, goedkope arbeid en monopolieposities. Het college belooft dat om te draaien door meer macht naar lokale ondernemers en werknemers te trekken, onder meer door een lokale taxicoöperatie te ondersteunen.
Die lokale taxicoöperaties zijn er al
Het is een verrassend bericht. De TaxiCentrale Amsterdams (TCA) is de grootste Amsterdamse taxicoöperatie met 800+ leden, een intern bestuur met actieve taxichauffeurs, die met veel inzet de coronajaren te boven zijn gekomen. Meer dan 90% van de taxi-inkomsten is voor de chauffeurs zelf. Wat is er dan nog meer nodig? Waarom zou het college willen ingrijpen in de taximarkt door een concurrent van de bestaande lokale taxicoöperaties te subsidiëren? Het staat nergens in het taxibeleid.
Ik neem aan dat de wethouder de plannen uitgebreid besproken heeft in het taxiteam, aan tafel heeft gezeten met TCA en TCA en andere TTOs ook betrokken heeft bij de aanbesteding van dit subsidieproject. Iedereen heeft neem ik aan een eerlijke kans gehad bij dit bottom-up commons project.
Waar blijft Agenda Taxi?
Ondertussen gaat het moeizaam met het Amsterdamse en landelijke taxibeleid. Met het vaststellen van de Agenda Taxi 2020-2025 in november 2019 heeft de gemeenteraad besloten een nieuw taxistelsel te bouwen waarbij vier doelen centraal staan: betrouwbaar, veilig, bonafide taxivervoer, in een leefbare stad. Daarvoor heeft de wethouder het ‘Samenwerkingsplatform Taxi 020’ ingesteld. Maar, de uitvoering van het beleid gaat langzaam, veel te langzaam.
Bij de autoluwe plannen is niet nagedacht over de rol van de taxi. Ze zijn steeds minder welkom in de stad. Terwijl de probleemloze beschikbaarheid van taxi’s juist het duwtje was dat ik zelf nodig had om mijn auto definitief de deur uit te doen. Is de taxi niet de ultieme vorm van deelvervoer? En de taxi is er ook voor mensen die voor behandeling naar het ziekenhuis gaan, naar het speciaal onderwijs en het werk.
Hopelijk zetten in 2024 alle partijen de schouders onder een toekomstvisie voor de taxi. Het gesprek over die visie begint met een duidelijke positie van de taxi in het Amsterdamse mobiliteitsbeleid en een eerlijk speelveld voor iedere chauffeur. Daaraan gaat dit platform initiatief niets bijdragen. Het plan voor een nieuw taxiplatform is prematuur en komt op het verkeerde moment na de desastreuze coronajaren.
Het plan helpt de bestaande taxicoöperaties niet. Je versterkt er juist de positie van het oppermachtige Uber mee! Samenwerking moet je samen slimmer, klantgerichter en goedkoper maken. Misschien moet de wethouder eens een keer een taxiritje maken met een echte Amsterdamse taxichauffeur.
Walther Ploos van Amstel – Bestuurslid TCA.