Waar blijft de cursus: het inkopen van elektrisch wegvervoer?

Ik was vandaag op een inspirerend congres over duurzaam, emissieloos, bio based, circulair en industrieel bouwen. Een hele mond vol. Maar, ook een congres vol met prachtige praktijkvoorbeelden van bouwbedrijven als Vorm, Van Wijnen, Startblock en Plegt-Vos. Koplopers zijn niet te bang voor de toekomst.

Het nieuwe bouwen roept logistieke vragen op over prefab, hubs en circulaire retourstromen. Die gaan de transportstromen veranderen. Urgent is de eis van aannemers voor zero emissie transport met elektrische vrachtwagens. Een van de aannemers stelde dat hun transporteur nu 2,5 keer hogere tarieven rekent, omdat een elektrische vrachtwagen 2,5 keer zoveel kost. Dat werd een boeiend gesprek over de opbouw van de transportkosten…

Vraag en aanbod bepalen in onze ‘vrije markt’ de transporttarieven. Toch is het als inkoper van transport goed om je te verdiepen in de kostenopbouw van de transporteur (de TCO en andere kosten) en in de investeringen die een transporteur moet doen in voertuigen en laadinfrastructuur. Maar, ook in de baten die de transporteur heeft in HBE-eenheden, subsidies en meer. Dan merk je dat diesel en elektrisch niet zover uit elkaar lopen; zeker geen factor 2,5.

Het inzicht in de kostenopbouw helpt je om samen met de transporteur aan tafel te zitten over de inzet van de elektrische voertuigen; hoe meer, hoe slimmer, hoe beter. Uiteindelijk draait die transporteur wat je als verlader vraagt. Ook kun je samen nadenken over de inzet van andere modaliteiten (bijvoorbeeld over water), regionale bouwhubs, de beste laadlocatie en het combineren van vrachten met collega-verladers in de bouw. Soms moet je afscheid nemen van je vertrouwde transporteur. Niet iedereen gaat de energietransitie overleven.

Bij dieselrijden was het een kwestie van de transporteurs tegen elkaar uitspelen. Dit is alles behalve een straight rebuy of zelfs een modified rebuy. Dit is een new task voor de inkoper en het inkoopteam. Heb je daarvoor de kennis in huis?

Bij elektrische rijden is er een totaal ander, en ongelijk, speelveld. Ik zie mogelijkheden voor een cursus inkoop van zero emissie transport (of liever nog samenwerking bij duurzaam transport) bij evofenedex en TLN. En waar blijft de NEA-index voor elektrisch vervoer? Alleen samen kom je eruit!

Walther Ploos van Amstel.

 

Ps…. overigens biedt TLN al opleiding voor transportondernemers die verder willen met elektrische vrachtwagens. Een aanrader!

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW