Mobiliteit speelt een belangrijke rol in de levendigheid en economische kracht van binnensteden. Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024 leert meer over vervoerswijze en bestedingen. Wat is de relatie ertussen? Hoofdconclusie is in ieder geval dat voetgangers en fietsers een onmisbare bijdragen leveren aan de economie van binnensteden. Maar vergeet ook de bezoeker met de auto niet.
Meer bezoeken, hogere bestedingen per bezoeker
Voetgangers en fietsers hebben een korte reistijd en komen vaker naar het centrum dan autobezoekers. Uit het onderzoek komen de volgende punten naar voren:
- Voetgangers komen gemiddeld uit de directe omgeving en hebben een reistijd van zo’n 12 minuten. Ze bezoeken het centrum het vaakst, blijven kort en besteden per bezoek minder. Toch zorgen hun vele bezoeken ervoor dat hun totale bestedingen groot zijn.
- Fietsers reizen iets verder dan voetgangers en komen minder vaak, maar geven per bezoek meer uit. Ook zij zijn trouwe bezoeker van hun eigen stadscentrum.
- Autobezoekers besteden per bezoek het meest, maar komen minder vaak dan voetgangers en fietsers.
Wanneer je kijkt naar de totale omzet per bezoeker, blijkt dat je voor de bestedingen van 500 voetgangers 1.000 autobezoekers nodig hebt. Dit betekent concreet dat voetgangers en fietsers samen een cruciale economische pijler vormen voor stadscentra.

De juiste balans in de openbare ruimte
De discussie over mobiliteit en binnenstadseconomie wordt volgens het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek vaak versimpeld tot de vraag: “Welke bezoeker levert de meeste omzet op?” Hier kan het onderzoek geen eensluidend antwoord op geven. De functie van een stadscentrum bepaalt welke vervoersmiddelen het meest relevant zijn; lopen, fietsen, OV of de auto.
Bij veel middelgrote en kleinere steden neemt de regiofunctie af, er komen minder bezoekers vanuit de wijde omgeving. Deze binnensteden moeten zich dus steeds meer richten op hun eigen inwoners die veelal te voet of op de fiets komen. Dan is het economisch slim om te investeren in deze vervoersmiddelen. Grote steden halen daarentegen mensen van heinde en ver binnen, dus is het verstandig om ook goed bereikbaar te blijven met de auto.
De onderzoekers schrijven: “Elk centrum heeft een eigen functiemix en aantrekkingskracht, met daardoor een ander verzorgingsgebied. Er wordt vaak aan ‘cherry-picking’ of ‘selectief winkelen’ gedaan in feiten en resultaten. Ons advies is alle ‘losse’ puzzelstukjes goed te beschouwen en te begrijpen. Die puzzelstukjes gezamenlijk bepalen hoe de uiteindelijke puzzel er uit moet komen te zien. Nuance zou uitgangspunt moeten zijn in de discussie”.
Bron: Binnenstadsmanagement
Lees ook: Wat maakt binnensteden aantrekkelijk?