De logistiek is en blijft in beweging. De omgevings- en succesfactoren veranderen continu. De vraag is: hoe beweegt u mee met die ontwikkelingen in de komende 3 tot 5 jaar om succesvol zaken te blijven doen? Waar moet u op letten, wat zijn de mogelijkheden? Daar wil Syntens tijdens een workshop op 24 januari bij van Keulen in Amsterdam aandacht aan besteden.
Vraag uzelf eens af…
- Voor een op de vier vrachtwagen die u vandaag koopt heeft u in 2020 geen chauffeur…
- De steden gaat op slot voor vrachtwagens die rijden op diesel. En, uw klanten in wegtransport eisen de EuroVI norm voor uw materieel vanaf 2015…
- De helft van de transportmarkt is in handen van grote, internationale ketenregisseurs als KN, ND, PostNL en DHL…
- Uw bank verhoogt de solvabiliteitsnorm naar 25%. De geldkraan gaat dicht als u hieraan niet voldoet…
- Wat betekent dit voor de investeringsbeslissingen die u het komende jaar gaat nemen?
Innovatie in de logistieke sector gaat de komende 10 tot 20 jaar langs drie lijnen, technologie, nieuwe logistieke concepten en beleid:
Technologie in transport:
- Andere brandstoffen; LNG, elektrisch, dual fuel, EuroVI.
- Nieuwe transporttechnologie: LZV’s, binnenvaart, fuel management, onbemand rijden.
- Combineren van modaliteiten in internationale distributienetwerken.
- ICT: location based services, geo fencing, speed profiling, speed docking, steeds slimmer boordcomputers, het nieuwe rijden en control towers.
Logistieke processen:
- Nieuwe logistieke concepten voor de toelevering aan bouwplaatsen, retail, horeca en catering, levering aan consumenten (B2C) en het bundelen van goederenstromen.
- Meer uitbesteding van de binnenstedelijke logistiek door retailers en groothandels.
- Stedelijke distributiecentra.
- Logistieke samenwerking, in de keten, maar ook met collega’s gericht op het synchroniseren van ketenprocessen en informatie delen, ondersteund met nieuwe middelen voor het eerlijk verdelen van de ketenvoordelen.
- De opkomst van steeds grote internationale concerns in logistieke dienstverleners: de MKB-er in de tweede linie.
Beleid:
- De overheid treedt op als verkeersmanager.
- Beschikbaarheid van ‘open data’ over verkeerstromen.
- Venstertijden worden nog strikter.
- Overbelading wordt ‘real time’ beboet.
- Ontwikkeling van multimodale infrastructuur, nationale en internationaal (TEN-N).
- Veilige Europese transportverbindingen.
- Europese regelgeving en richtlijnen.
- Trade facilitation, trade compliance, ‘smart gate’ en AEO.
- Het beprijzen van transport.
Inleider Walther Ploos van Amstel is verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en TNO Mobiliteit. Hij richt zich op logistieke procesinnovaties, het invoeren van supply chain concepten in de praktijk, intermodale distributienetwerken, samenwerking in logistieke ketens en netwerken, servicelogistiek, duurzame logistiek, ketenregie/4C/intelligente logistieke concepten en risicomanagement in logistieke ketens.
Benieuwd wat deze trends voor u gaan betekenen? Kom dan naar deze workshop en klik hier voor aanmelden.
Van: | 14:00 tot: 18:00deelname is gratis |
Datum: | 24-01-2013 |
Locatie: | Van Keulen Hout en Bouwmaterialen |
Adres: | Tt. Vasumweg 151 1033 SG Amsterdam |