Plannen voor Europees Cargoloop-netwerk biedt kansen voor e-commerce

Een Europees Cargoloop-netwerk stelt e-commerce aanbieders in staat hun voorraden te consolideren in één Europees magazijn. Die bedrijven openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Dit leidt tot minder voorraden en minder distributiecentra.

Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam hebben onderzocht hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop‘, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.

De conclusie is dat hyperloop-technologie een “game-changing” potentieel heeft nu overheden, retailers en thought leaders op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.

Blue sky logistieke oplossingen nodig

De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dit op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.

Deze uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.

Voordelen van Cargoloop

Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop, een hyperloop voor vrachtvervoer waarbij autonome voertuigen door lagedrukbuizen rijden met snelheden tot 700 km/u (ontwikkeld door de in Nederland gevestigde hyperloop scale-up Hardt). Dit maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijke, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa kunnen bevoorraden vanuit één distributiecentrum.

In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.

Succesvolle fulfillment hangt af van de snelheid van levering. Dit betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.

Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer

Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistieke dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn om op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van welk vertrekpunt naar welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.

Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame “last mile”-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.

Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dit zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer is en de buisomgeving de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.

De eerste stap: Cargoloop Holland

Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Deze pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.

Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra deze tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW