InPost heeft in het tweede kwartaal van 2021 de resultaten stevig zien aantrekken en is optimistisch over 2021. Inpost groeide naar meer dan 15.500 locaties met pakketkluizen (waarvan 14.000 in Polen met 2 miljoen kluisjes). In het eerste halfjaar steeg de omzet met 30 procent ten opzichte van 2020 naar bijna 400 miljoen euro. Het verlies over het eerste halfjaar was 40 miljoen euro. De marges in Polen verbeterden wel.
CEO Rafal Brzoska zag na een exceptioneel sterke start van 2021 opnieuw een goed tweede kwartaal. Volgens de CEO groeide InPost harder dan de markt en stegen de marges. Wel waarschuwde hij voor aanhoudende corona-onzekerheid op de korte termijn. Inpost heeft de samenwerking met retailers en online platforms versterkt; niet alleen in B2C ook in C2C.
InPost profiteerde van een groei van de pakketvolumes in Polen in het eerste halfjaar met 61 procent naar 165 miljoen pakketjes. Internationaal doet Inpost 3 miljoen pakketjes. Meer dan 95% van de omzet komt uit Polen. In de cijfers is de recente overname van Mondial Relay nog niet verwerkt.
Voor wie snel rekent. Een locatie met pakketkluizen heeft gemiddeld 140 kluisjes en kost ruimt 50.000 euro per jaar (in Polen). Door een gemiddeld kluisje gaan 150 pakketjes in een jaar. De kosten per pakketje zijn 2 euro. Er is dus nog wel ruimte voor meer marge: massa is kassa. Maar, de vraag is of Inpost buiten Polen, met hogere kosten van personeel en ruimte, winstgevend kan opereren. Ik ben nog niet overtuigd.
Walther Ploos van Amstel.