ABN AMRO: liever op het juiste moment dan zo snel mogelijk bezorgen

De periode rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst is doorgaans al de drukste tijd van het jaar, maar valt nu óók samen met de gedeeltelijke lockdown. Het gevolg is dat dit de drukste periode ooit wordt voor webwinkels en pakketbezorgers.

De online bestedingen kwamen al in oktober in de buurt van de piek rond Sinterklaas in 2019. Vanwege corona en de feestdagen moeten webwinkels en pakketbezorgers nu alle zeilen bijzetten om deze enorme vraag het hoofd te bieden. ABN AMRO bracht de uitdagingen voor de webwinkels en pakketbezorgers in kaart.

 

Meer capaciteit, meer mensen en betere data

Volgens ABN AMRO is bij een aantal logistieke bedrijven al half november de maximale capaciteit bereikt. Veel webwinkels en pakketbezorgers bereiden zich voor door extra personeel (uit de horeca en de evenementenbranche) in te zetten.

Dankzij een goede samenwerking tussen alle schakels kunnen bestellingen sneller worden afgehandeld, zegt Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. “De professionele fulfilmentbedrijven zijn voortdurend bezig om zo goed mogelijk te voorspellen hoeveel bestellingen consumenten plaatsen en hoeveel zendingen van leveranciers er binnenkomen, zodat er voldoende personeel beschikbaar is. De capaciteit is heel erg beperkt, dus je moet bij topdrukte elke minuut goed inzetten. Dat kan alleen als je goed communiceert over transacties en als je orders vroeg binnenkrijgt.”

Webwinkels en pakketbezorgers proberen de piek in de weken voor Sinterklaas minder hoog te maken door het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Dit doen zij door consumenten op te roepen eerder te bestellen, en door kortingen en marketingcampagnes slim te plannen.

ABN AMRO dent dat niet alle e-commerce bedrijven de enorme hoeveelheid pakketten tijdig kunnen verwerken. Albert Jan Swart, Sector Econoom Transport en Logistiek van ABN AMRO: “Naar verwachting zal het aantal online bestelde producten verder toenemen, waardoor de kans groot is dat pakketjes tijdens Sinterklaas of Kerst te laat aankomen. Consumenten doen er goed aan zo vroeg mogelijk of bijvoorbeeld bij lokale winkeliers te bestellen, die in de directe omgeving bezorgen”.

Biedt consumenten keuze

CEO Cortenraad van CB denkt dat ook webwinkels hun dienstverlening zouden moeten aanpassen: “Al die onlineretailers beconcurreren elkaar op snelle bezorging, terwijl er ook consumenten zijn die niet per se een vandaag besteld product morgen in huis hoeven te hebben.” Cortenraad denkt dat webwinkels consumenten kunnen stimuleren een bezorgmoment te kiezen dat verder in de toekomst ligt. Dat leidt ertoe dat transportbewegingen efficiënter kunnen worden gepland en de consument vaker thuis is op het moment dat het pakket wordt bezorgd. “Onlineretailers zouden consumenten zelf de keuze moeten geven, in plaats van standaard zo snel mogelijk te bezorgen”, zegt Cortenraad. “Meestal wordt het pakketje standaard een dag na bestelling geleverd, terwijl de consument dan misschien helemaal niet thuis is. Wanneer onlineretailers actief meer keuzemogelijkheden stimuleren kan ook de sterke piek op maandag en dinsdag worden voorkomen, die volgt op het grote aantal bestellingen in het weekend.” De logistiek kan dan beter worden gepland, waardoor de werkdruk beter wordt verdeeld.

Groeipijnen

De pakkettenmarkt kampt al langer met groeipijnen. Daarom moeten webwinkels en pakketbezorgers zich meer inspannen om pakketten te bezorgen op het moment dat de consument thuis is, in plaats van zo snel mogelijk. Bijvoorbeeld door met algoritmes te voorspellen wanneer mensen thuis zijn en sorteersystemen te vernieuwen, zodat nauwkeuriger kan worden gepland. Ook kunnen consumenten worden gestimuleerd pakketten zelf af te halen of een bezorgmoment te kiezen dat verder in de toekomst ligt. Als webwinkels en pakketbezorgers hierin slagen, leidt dit tot niet alleen tot hogere winstmarges, maar ook tot minder onnodige transportbewegingen en dus een lagere CO2-uitstoot.

Lees het volledige rapport ‘Recorddrukte leidt tot vertraging pakketjes’.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW