Vanaf boekjaar 2024 is een nieuwe Europese rapportageverplichting over duurzaamheid van kracht. Met de invoering van de zogeheten Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) worden komende jaren steeds meer grote bedrijven evenals middelgrote en kleine beursfondsen verplicht om te rapporteren over duurzaamheid. De ABN AMRO bericht erover.
Duurzaamheidsverslaglegging
Vooral grote bedrijven krijgen te maken met extra eisen voor de duurzaamheidsverslaglegging. Hoewel zij hiervoor informatie gaan opvragen in de waardeketen, is de richtlijn nog nauwelijks bekend bij het midden- en kleinbedrijf. De meeste bedrijven zien de nieuwe richtlijn overwegend als een extra administratieve verzwaring, die ongelegen komt in tijden van zwakke economische groei.
In eerste instantie zullen 3.000 grote bedrijven moeten rapporteren over hun invloed op mens en milieu, schat ABN AMRO. De nieuwe richtlijn stelt aanvullende eisen aan de duurzaamheidsrapportage, die straks net als de jaarrekening en het bestuursverslag door een externe accountant beoordeeld moet worden.
Transport en logistiek
Ondernemingen in transport en logistiek werken vrijwel altijd in opdracht voor andere ondernemingen. Grote opdrachtgevers zijn te vinden in sectoren als de bouw, industrie en retail. Ook komt het voor dat kleinere of middelgrote transportbedrijven werken in opdracht van grotere branchegenoten.
Naast dat grote partijen in de transportsector sowieso te maken krijgen met de rapportageverplichtingen op basis van de CSRD, wordt het midden- en kleinbedrijf hierdoor indirect ook mee geconfronteerd; hun grote opdrachtgevers zullen namelijk gegevens bij hen opvragen over bijvoorbeeld CO₂-uitstoot en brandstofverbruik.
Om concurrerend te blijven is het daarom van belang om met de inzet van nauwkeurige software inzage te krijgen in het brandstofverbruik en dit vervolgens zoveel mogelijk terug te dringen door bijvoorbeeld het laten volgen van rijtrainingen, gebruik van route-optimalisatie of investeringen in schonere voertuigen en scheepsmotoren.
Het energieverbruik van elektrische transportmiddelen ligt veel lager dan bij voertuigen op diesel, en elektrisch vervoer wordt bovendien in zero-emissiezones in tientallen steden verplicht bij stadsdistributie. Ook moet de beladingsgraad worden verhoogd om het brandstofverbruik terug te dringen. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van groene stroom om de CO₂-uitstoot die vrijkomt bij de productie van de gebruikte elektriciteit te verlagen.
De binnenvaart kan profiteren van de CSRD, omdat de totale CO₂-uitstoot ten opzichte van de vervoerde lading relatief laag is. Wanneer opdrachtgevers over de uitstoot van transport moeten rapporteren, zal de binnenvaart daardoor een aantrekkelijker alternatief zijn voor bijvoorbeeld het wegvervoer.
Bron: ABN AMRO