ABN Amro: schaarse ruimte dwingt tot delen van stadshubs

Bijna een derde van de vervoerders in de stadslogistiek wil met de invoering van zero-emissiezones gebruik gaan maken van stadshubs. Dat blijkt uit een nieuw rapport van ABN Amro. Toch komen nog weinig stadshubs van de grond door de schaarse ruimte en hoge huurprijzen. Stadshubs moeten vaker gedeeld worden om deze barrières te kunnen slechten.

Een ruime meerderheid van de vervoerders in de stadslogistiek gaat zijn logistieke proces aanpassen na de invoering van zero-emissiezones (ZE-zones) in 2025. Bijna één op de drie vervoerders weil gebruik maken van stadshubs. Opvallend: 40 procent zegt nog altijd niet over te stappen naar elektrische voertuigen.

Een groot deel van de vervoerders ziet het belang van aanpassingen in de logistiek vanwege de invoering van zeroemissiezones. Ze zetten in op meer bundeling van goederen, samenwerking met andere vervoerders en stadshubs.

Ze voorzien bij deze aanpassingen in hun logistiek verschillende uitdagingen. Ze vrezen met name dat logistieke dienstverleners in de stad niet betaalbaar zijn. Daarnaast maakt een flink gedeelte van de ondervraagden zich zorgen over de beschikbaarheid van betaalbare locaties aan de rand van de stad om goederen over te slaan.

Momenteel komen stadshubs volgens de bank nog weinig van de grond, omdat betaalbare locaties schaars zijn. Ook leidt de overslag van goederen tot extra logistieke kosten voor vervoerders. ABN Amro stelt dat de schaarse locaties beter benut kunnen worden als stadshubs worden gedeeld.

Bron: ABN Amro.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW