AH goed op weg met zero-emissie transport

Het elektrificeren van de stadslogistiek gaat bij Albert Heijn in volle vaart door. Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht zijn hard onderweg, met plannen om uit te breiden naar Leiden, Delft, Gouda en Amersfoort. Een opmerkelijke stap voorwaarts is de volledig emissievrije bevoorrading van de milieuzone in Rotterdam, gepland voor later dit jaar. Dat staat in het verduurzamingsverslag van de supermarktketen.

Het nieuwe streven is om tegen 2024 dertien extra binnensteden emissievrij te beleveren, met distributiecentra in Zwolle en Tilburg als vertrekpunt. Het gaat om Eindhoven, Zwolle, Apeldoorn en Deventer. Bovendien wordt er gestreefd naar een aanzienlijke uitbreiding van het laadplein bij het distributiecentrum in Pijnacker, met capaciteit voor meer dan 126 elektrische vrachtwagens. Hoewel de uitbreiding in Zaandam, ondanks het bestaande laadplein, uitdagender blijkt, zal daar wel een van Europa’s eerste megawatt-laders worden geïnstalleerd, waardoor opladen van vrachtwagens vrijwel even snel gaat als dieseltanken.

Albert Heijn verwacht dat steeds meer transporteurs de overstap naar elektrisch transport zullen maken. Annemieke Sirre, verantwoordelijk voor transport, benadrukt het belang van deze innovaties om de doelstelling voor 2030 te halen: “100 procent emissievrij transport naar alle winkels en klanten in Nederland en België. Transport is verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van de totale uitstoot van verkochte voedingsmiddelen”.

In 2023 hebben vaste transporteurs zoals Simon Loos, Cornelissen, Euser, St. van den Brink en Zandbergen meer dan 2 miljoen emissievrije kilometers afgelegd met 50 elektrische vrachtwagens. Voor het thuisbezorgen van boodschappen werd 570.000 kilometer emissievrij gereden, met 94 elektrische voertuigen. Elektrisch rijden speelt een cruciale rol bij het emissievrij bevoorraden van winkels en het bezorgen van boodschappen.

Het streven naar elektrificatie wordt verder gestimuleerd doordat Albert Heijn heeft besloten om vanaf 2024 volledig over te stappen op bio-LNG voor niet-elektrisch transport, in plaats van biodiesel. Deze keuze is gebaseerd op de hogere kosten en beperkte CO2-reductie van biodiesel, evenals de uitdagingen bij het garanderen van duurzame bronnen. De bespaarde kosten worden geïnvesteerd in een versnelde overstap naar elektrische vrachtwagens.

Bron: Albert Heijn

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW