Albert Heijn gaat het transport uitbesteden aan vier vervoerders in plaats van de huidige negen (zo’n 5 jaar geleden waren er nog meer dan 25 vervoerders). Dit maakt deel uit van hun strategie om het transport duurzamer en efficiënter te maken, onder meer door te investeren in emissievrij vervoer, zo bevestigt Albert Heijn aan Transport Online.
De vier vervoerders zijn waarschijnlijk Simon Loos, Cornelissen, Euser en Wezenberg, hoewel Albert Heijn dit nog niet officieel heeft bevestigd. Albert Heijn richt zich op emissievrij vervoer tegen 2030 en verwacht dat de verandering helpt om kosten te verlagen en regelgeving te volgen.
Strategie
“Albert Heijn zet zich actief in voor een toekomstbestendig en duurzamer transportmodel, waarbij we nauw samenwerken met vier strategische vervoerders. Deze samenwerking stelt ons in staat om processen te vereenvoudigen, lege kilometers te reduceren en tegelijkertijd te investeren in emissievrij transport, zoals elektrische voertuigen en laadinfra”, aldus Maud Burgers, woordvoerder van Albert Heijn in Transport Online.
Albert Heijn zegt dat de verandering nodig is om toekomstbestendig te blijven. Ze willen hiermee stijgende kosten, strengere regels en verduurzaming aanpakken. Het bedrijf overlegt met betrokken partijen en werkt aan een soepele overgang naar een toekomstgericht model.
Mark van der Drift, ceo van Cornelissen Groep zegt op Logistiek.nl: “We hebben al zo’n 20 jaar een hele sterke relatie met Albert Heijn en we zijn trots dat we deze samenwerking verder gaan uitbouwen in een duurzaam en innovatief ecosysteem om zo toekomstbestendig te zijn.”
Logische stap
Het is een logische stap van Albert Heijn. Strategische samenwerking bij duurzaam transport kun je maar met een beperkte groep koplopers doen. Begrip van de opbouw van kosten, investeringen en de ketenprocessen is essentieel. Daarnaast kunnen beide partijen samen nadenken over de inzet van regionale hubs, optimale laadlocaties en het bundelen van vrachten met andere verladers.
Bij dieselvrachtwagens hoefde de inkoper alleen maar de transporteurs tegen elkaar uit te spelen. Maar de inkoop van elektrisch vervoer is allesbehalve een straight rebuy of zelfs een modified rebuy. Dit is een nieuwe taak voor de inkoper en het inkoopteam. De komende periode zullen we zien dat meer verladers kiezen voor samenwerking met een kleinere groep transporteurs.
Schaalvergroting in transportsector
Soms is het noodzakelijk om afscheid te nemen van een vertrouwde transporteur. De schaalvergroting en consolidatie in het transport gaat door. Dat is logisch met alle noodzakelijke investeringen in duurzaamheid, digitalisering, compliance en organisatie. Dat vereist schaalgrootte.
Verduurzaming verandert de transportmarkt. Het gelijke speelveld op basis van de vertrouwde dieseltechnologie verdwijnt langzaam. Voor ondernemers is selectieve toegang tot schaarse logistieke ruimte voor hubs, personeel, data, energie, financiering en niet in de laatste plaats kennis.
Walther Ploos van Amstel.
Lees ook: Als inkoper kun je niet wegkijken bij duurzaam transport