Albert Heijn Online stopt na twee jaar met de bezorgdienst AH Compact. De bezorgservice richtte zich op kleine huishoudens en huishoudens zonder kinderen. Klanten hadden ‘beperkte’ keuze uit 6.000 dagelijkse boodschappen, het minimum bestelbedrag was 35 euro en bezorging was gratis. Er waren zes bezorgmomenten naar keuze per week. Daarmee was compact een ‘low cost’ aanpak. In maart van dit jaar kondigde Albert Heijn nog een verdere uitrol aan. Waarom Albert Heijn er nu mee stopt is niet bekend gemaakt.
In de concurrentiestrijd met Picnic was het in 2020 logisch dat AH begon met Compact. Maar het koopgedrag is sindsdien veranderd. Het is dus een goede beslissing te stoppen met Compact.
Stoppen
Albert Heijn Online laat weten dat klanten vanaf 26 november niet meer met de AH Compact app kunnen bestellen: “We hebben de afgelopen twee jaar waardevolle ervaringen opgedaan met AH Compact. We gaan kijken hoe we de ervaringen van AH Compact meenemen in de verdere ontwikkeling van de AH app”. De klanten worden doorverwezen naar de AH app of de webshop van de super.
AH Compact leek op het aanbod van collega Picnic, die vanaf €35 aan boodschappen gratis thuis bezorgt, een beperkt assortiment heeft en bezorgt op het moment dat het Picnic uitkomt.
Verstandig stap
Het stoppen met AH Compact is een verstandige stap. De vraag is of er wel een voldoende grote markt is voor kleinschalige bezorging van levensmiddelen? Een recent onderzoek van Deloitte laat zien dat de online boodschappenklant 1 of 2 keer per maand bestelt voor een bestelgedrag van tussen 50 en 100 euro. De vraag is of het ‘jonge’ huishouden niet inmiddels goed wordt bediend vanuit stadswinkels, de flitsbezorging en maatijdbezorging.
De operationele kostenvoordelen van AH Compact in de logistiek vallen tegen als je daarvoor niet eerst een ander magazijnproces inricht. Je moet voor de order toch door het hele magazijn heen. Ook in de bezorging (met die beperkte keuze van tijdstippen) krijg je alleen maar voordeel als je de compact-orders kan uitvoeren als het uitkomt. Het opzetten van een eigen compact-bezorgnetwerk leidt tot verlies aan schaal. AH online is fundamenteel anders dan Picnic.
Walther Ploos van Amstel.