Albert Heijn verduurzaamt het transport naar winkels en klanten

Albert Heijn versnelt samen met zijn partners de verduurzaming van het transport naar winkels en klanten. Vanaf eind 2022 is zowel thuisbezorging van boodschappen, als de bevoorrading van de winkels in het centrum van Den Haag 100 procent elektrisch. Rotterdam, Utrecht en Amsterdam volgen na 2022. De uitrol volgt na eerdere pilots.

Voor klanten en omwonenden betekent dit: stiller en schoner vervoer in hun omgeving met hetzelfde gemak. Daarnaast wil Albert Heijn per 2024 volledig overstappen op biobrandstoffen voor al het transport. Eerder kondigde Albert Heijn al verdere stappen aan in hun missieverslag 2021.

Constantijn Ninck Blok, directeur Logistiek & Keten bij Albert Heijn: “De vraag naar transport groeit, mede door de populariteit van thuisbezorging. Tegelijkertijd willen we de uitstoot van CO2 zo snel mogelijk verminderen. We zien het als onze verantwoordelijkheid om hierin snel grote stappen te zetten. Dat lukt alleen door goede samenwerking en het is dan ook fantastisch dat wij dit nu doen samen met onze vervoerspartners in de vier grote binnensteden. En we zijn nog niet klaar, onze ambitie gaat verder: steeds stiller, schoner en natuurlijk gericht op gemak dus met voldoende beschikbaarheid en altijd op tijd, voor onze klanten.”

Albert Heijn zet daarmee de toon voor duurzame winkeldistributie in Nederland. Door innovatieve transportplanning vermindert Albert Heijn ook de onnodige kilometers en dus CO2-uitstoot. In 2021 creëerden Albert Heijn betere aansluitingen tussen planning en realisatie. Zo zijn ze nu in staat om het transport tussen de distributiecentra en hubs korter-op-de-kist te plannen. Dit houdt in dat ze de planning steeds korter voor het uitrijden van de vrachtwagens maken en opleveren.

Bron: Albert Heijn

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW