Amazon heeft het Brand Protection Report 2020 gepubliceerd. Het rapport geeft een beeld van hoe het bedrijf ervoor zorgt dat klanten op Amazon authentieke producten kopen. Amazon doet investeringen in speciale teams en machine learning technologie om proactief klanten, merken en verkooppartners te beschermen tegen vervalsers die namaakproducten via Amazon proberen te verkopen.
In 2020 investeerde Amazon meer dan 700 miljoen dollar in de bescherming van hun marktplaatsen en werkten meer dan 10.000 werknemers aan de bescherming tegen fraude en misbruik.
Dharmesh Mehta, Vice President Customer Trust and Partner Support bij Amazon: “De niet aflatende innovatie van ons team heeft ons geholpen 6 miljoen pogingen om een verkoopaccount aan te maken te verijdelen en meer dan 10 miljard verdachte aanbiedingen tegen te houden terwijl we blijven streven naar nul vervalsingen.”
Verificatie aanbieders
Amazons verificatieprocessen blokkeerde meer dan 6 miljoen pogingen om verkoopaccounts aan te maken en hielden malafide verkopers tegen voordat ze ook maar één product te koop konden aanbieden. Slechts 6% van de pogingen om een verkopersaccount te registreren slaagde voor Amazons verificatieprocessen.
Amazon blokkeerde meer dan 10 miljard vermoedelijk frauduleuze aanbiedingen voordat ze werden gepubliceerd. Bij minder dan 0,01% van alle op Amazon verkochte producten kwam een klacht van klanten over vervalsing.
Amazon nam meer dan 2 miljoen producten in beslag die naar de fulfillment centers waren gestuurd en die als vervalst werden gedetecteerd voordat ze naar de klant werden gestuurd. Amazon vernietigde deze producten om te voorkomen dat ze elders in de toeleveringsketen zouden worden doorverkocht.
Tools voor merken
Merken kennen hun producten het beste. Zij kennen hun logo’s, beeldmerken en intellectuele eigendom door en door. Amazon geeft merken de mogelijkheid om samen te werken via tools zoals Brand Registry, Transparency en Project Zero. Deze tools worden aangestuurd door de technologie van Amazon en de deskundige kennis van de merken over hun producten.
Het is een voortdurende strijd met criminelen die blijven proberen manieren te vinden om vervalsingen te verkopen. Amazon stelt dat de enige manier om deze vervalsers voorgoed een halt toe te roepen is ze aansprakelijk te stellen en strafrechtelijke vervolging.
Bron: Amazon