Amsterdam presenteert nieuwe plannen voor de Weesperstraat

Vorig jaar werd de Amsterdamse Weesperstraat als proef gesloten in een poging het autoverkeer te verminderen en de stad leefbaarder te maken. De gemeente deed onderzoek naar de effecten van een ‘knip’. De conclusie: een permanente knip in de Weesperstraat komt er niet.

Leefbare Weesperstraat

De wethouder beloofde om voor de zomer van 2024 de gemeenteraad te informeren over een herziene aanpak voor een meer leefbare Weesperstraat. Voor het autoverkeer geldt vanaf 2025 een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Ook wordt de rijweg op verschillende plekken versmald naar een enkele rijbaan.

De grote stroom auto’s door de Weesperstraat en Valkenburgerstraat veroorzaakt overlast voor de omwonenden. De Weesperstraat is al decennialang een belangrijke verkeersroute door het centrum van de stad, met dagelijk   s 28.000 auto’s. Dit leidt volgens de gemeente tot problemen met geluidsoverlast, luchtkwaliteit en verkeersveiligheid.

Voorgestelde maatregelen

De voorgestelde maatregelen zijn een eerste stap naar een Weesperstraat waar verkeer en stedelijk leven beter in balans zijn. Ze vormen een start om de problemen van de omwonenden aan te pakken, waarbij we moeten blijven zoeken naar een balans tussen het verminderen van verkeer op de Weesperstraat en het voorkomen van grote overlast in andere straten.

De komende maanden werkt de gemeente aan een variant waarbij de Weesperstraat tot een eenbaansweg wordt versmald. Dit kan niet over de hele straat, omdat berekeningen uitwijzen dat dit tot forse verplaatsing van verkeer naar de omgeving leidt. De exacte locatie(s) voor mogelijke versmallingen worden binnenkort bepaald.

Daarnaast komt er een 30 km/u-regime in beide richtingen van de Weesperstraat. De huidige inrichting van de Weesperstraat past strikt genomen niet in de beleidsuitgangspunten voor 30 km/u. Door versmallingen en een visuele aanpassing van de weginrichting zou de Weesperstraat hier toch geschikt voor kunnen worden.

Betrekken van belanghebbenden

De wethouder vindt het belangrijk dat de gemeente de geleerde lessen van de pilot ter harte neemt. De wethouder wil alle belanghebbenden vroeg in het ontwerpproces betrekken om draagvlak te creëren en begrip voor de afwegingen en mogelijkheden te vergroten.

Er is een eerste gesprek gevoerd met de nood- en hulpdiensten, GVB, inwoners, ondernemers in de binnenstad en andere betrokkenen. Andere zorgaanbieders, zoals het Aanvullend Leerlingenvervoer, worden de komende periode meegenomen. Ook met de taxibranche, een belangrijke gebruiker van deze corridor, gaat de gemeente in gesprek. Ondernemers hechten bij een versmalde variant aan een goede doorstroming voor de logistiek naar de binnenstad.

Werken aan alternatieven

Met deze eerste stappen werkt de gemeente aan meer leefbaarheid in de Weesperstraat. De Weesperstraat is belangrijk in het verkeersnet en kent meerdere doelgroepen als gebruikers, waaronder de logistiek van het centrum. Het verminderen van de verkeersdruk op deze route is essentieel. Dit vraagt om een brede blik op het hele netwerk en aanvullende maatregelen die alternatieven voor verschillende gebruikers aantrekkelijker maken. De gemeente moet er voor waken dat maatregelen op de Weesperstraat niet leiden tot onaanvaardbare drukte op andere wegen, zoals de Kattenburgerstraat.

De wethouder schrijft over de plannen: “Het is mijn wens om in goed overleg tot passende en werkende interventies te komen. We zullen deze ingrepen samen met de belanghebbenden ontwerpen op basis van onderzoek en gedeelde conclusies, en waar mogelijk fysiek uitproberen alvorens tot definitieve invoering over te gaan. Ik wil de genoemde maatregelen in 2025 uitvoeren en verwacht de raad voor eind 2024 opnieuw te informeren over de voortgang”.

Wordt vervolgd. De ontwerpopgave is niet eenvoudig. En vraagt om een andere kijk op het verkeersnetwerk.

Bron: gemeente Amsterdam

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW