De fractie van GroenLinks in de Amsterdam gemeenteraad kreeg de laatste tijd meerdere signalen van misstanden en overlast als gevolg van de komst van flitsbezorging in Amsterdam. Deze bedrijven hebben zich in korte tijd in onze stad gevestigd, veelal op plekken midden in woonwijken en winkelstraten. Veel van deze bedrijven zijn 24 uur per dag werkzaam wat betekent dat bewoners ook ‘s nachts overlast ervaren.
In de Amsterdamse Pijp zijn maar liefst drie ‘dark stores’. De flitsbezorging komt met veel overlast: de tientallen bezorgfietsen structureel midden op het Gerard Douplein, de vrachtwagens die veel vaker dan afgesproken af en aan rijden, en de herrie, bij hem soms de hele nacht door. De vraag is of dat eigenlijk wel mag.
Bewoners hebben geprobeerd hun klachten te bespreken met de bezorgbedrijven maar die pogingen om het gezamenlijk op te lossen zijn tot op heden niet succesvol geweest. Het management belooft verbetering, maar effectieve maatregelen zijn er nog niet genomen. Veel bewoners hebben ook (meermaals) een klacht ingediend bij de gemeente, maar tot dusver schiet de handhaving tekort. Bewoners vragen zich af waarom het is toegestaan dat deze bedrijven zich kunnen vestigen in voorheen rustige (woon)wijken.
GroenLinks Amsterdam vindt deze signalen verontrustend en maakt zich zorgen om de impact van flitsbezorging op de leefbaarheid in de stad en heeft daarom raadsvragen gesteld. Woon- en werkpanden worden feitelijk gebruikt als distributiecentrum voor nachtelijke bezorging en detailhandel. Dergelijke activiteiten, vergelijkbaar met distributiebedrijvigheid of supermarkten, zorgen voor problemen in woonstraten. Daarbij is het met name de vraag hoe de gemeente op dit moment deze bedrijvigheid reguleert en greep kan krijgen op deze vorm van (internet)detailhandel.