Dinsdag werd op de Amsterdamse Weesperzijde een pakketbezorger van UPS, die aan het laden en lossen was, in de boeien geslagen door twee handhavers. Volgens de gemeente gerechtvaardigd, want de man zou meerdere keren niet naar de handhavers hebben geluisterd. Een woordvoerder van stadsdeel laat weten dat laden en lossen vanaf de weg mag, maar dat het andere verkeer daar zo min mogelijk hinder van mag hebben. Als dat wel zo is, kunnen handhavers daar wat van zeggen. UPS wilde geen commentaar geven.
De ontheffing is geen vrijbrief
Het is niet de eerste keer dat een Amsterdamse bezorger zijn ontheffing gebruikt om op de stoep te parkeren of midden op straat stil te staan. Op de sociale media komen veel foto’s voorbij van mensen die zich druk maken over de Albert Heijn, UPS, DHL en PostNL bezorgers. De reactie lopen uiteen van: “laat die bezorger zijn werk doen” tot “neem de pakketbezorgers hun ontheffing af”. Zelfs burgemeester Halsema bemoeide zich er onlangs mee.
Buurtlogistiek: regel het goed
Het incident zorgde ervoor dat de bewoners van de Weesperzijde, niet voor het eerst, vragen om meer laad- en losplekken. Het is een probleem in heel Amsterdam. De autoluwe ambities maken het de bezorgers er allemaal niet makkelijker op. Als de gemeente bij de autoluwe plannen niet vooraf nadenkt over een veilige buurtlogistiek dan staan straks de stoepen vol met bestelauto’s, wordt de lucht nooit schoon, is het niet veilig om buiten te spelen en geeft bezorgen stress.
Voor de Utrechtse nieuwbouwwijk Merwede is vooraf nagedacht over een veilige buurtlogistiek. Om de woonstraten zelf autoluw te houden, komen er stadslogistieke hubs voor parkeren en distributie bij het Merwedekanaal, dicht tegen de stadsboulevards aan. Er komen voorzieningen voor levering met vrachtfietsen.
Digitale handhaving in de voetgangerszones zorgt in die buurt voor veilige en prettige woonstraten. Vanuit centrale inpandige mobiliteitshubs met ‘pakketmuren’ worden bewoners en ondernemers beleverd. Of, aan de voordeur met bezorgrobots, vrachtfietsen en kleine elektrische voertuigen. Het zijn inspirerende oplossingen voor het groeiende bestelverkeer die verder gaan dan het vingertje wijzen naar de pakketbezorger. In die wijk kun je straks de loodgieter, met een gerust hart, laten komen.
Samenwerken?
Bezorgen moeten de pakketbezorgers samen doen. Geen enkele consument wil tien pakketbezorgers aan de deur. Ook niet voor levensmiddelen. Het past echt niet meer in de straat. Kan het echt niet slimmer en met heel veel minder (en veel kleinere) voertuigen? Samen bezorgen begint al in het begin van de keten. Later alsnog bundelen is lastig en duur.
Kijk eens verder dan de NPS van individuele bestelklanten en ga in gesprek met alle mensen in mijn buurt. Wat vinden zij van een duurzame thuisbezorging? Dan kunnen we daarna met partijen in de thuisbezorging in gesprek over welk ecosysteem van bedrijven daarbij past.
Gebrek aan aandacht voor je personeel?
Korte lontjes passen niet in het drukke verkeer; niet in de binnenstad en ook niet in de woonwijk. Gelukkig gedragen de meeste bezorgers zich professioneel. In bedrijven waar met veel bezorgers wordt gewerkt, is men onderweg vaak afhankelijk van informatie over de bezorgadressen en de strikte logistieke planning. Gelukkig nemen steeds meer bezorgbedrijven hun verantwoordelijkheid voor het goed opleiden en coachen van hun bezorgers.
Het zal wel met een sisser aflopen. Maar, zoals het nu is geregeld door de gemeente en de pakketbezorgers is onhoudbaar.
Walther Ploos van Amstel.