Tot 2030 heeft Amsterdam woningbouwplannen klaarliggen, maar om de bouwambities te halen moet er in de vijf jaar daarna nog plek gevonden worden voor 20.000 extra woningen. De gemeente kiest daarbij niet voor nieuwe grootschalige bouwlocaties. De inzet is op: verdichten, verdichten en verdichten. Waar eerdere colleges kwamen met nieuwe grootschalige bouwlocaties als IJburg en Haven-Stad kiest wethouder Van Dantzig voor woningbouw in bestaande wijken.
Een verdichte stad betekent minder ruimte voor mobiliteit. De gemeente Amsterdam gaat zich richten op mensen die bewust in de stad willen leven en werken, die kiezen voor de fiets, openbaar vervoer en deelauto’s.
Maar, een verdichte stad betekent ook meer bevoorrading in de verdichtende wijken. De stadslogistiek groeit, bij de huidige aanpak, met zeker 25% tot 2035. Dan kun je wel autoluwe wensen hebben, maar dan staat de wijk straks alsnog vol met vrachtwagens en busjes. De bouwplannen vragen de komende jaren ook veel van bewoners in wijken waar de stad gaat bouwen. Hoe hou je de bouwhinder van geluid, onveilig bouwen in de openbare ruimte (BLVC) en bouwlogistiek in de perken? Tijdens het verbouwen moet het stadse leven gewoon doorgaan.
Het gaat niet om zero emissie alleen, maar om zero impact stadslogistiek. Hoe kom je daar? Vaak staan gemeenten, bewoners en ondernemers ‘tegenover elkaar’ bij de aanpak van de problemen en gebeurt er weinig, terwijl er juist veel moet gebeuren om tot zero impact te komen.
Gisteren was een inspirerende bijeenkomst van ondernemers met de gemeente Amsterdam bij Logistiek020 om te praten over de toekomst van stadslogistiek. Zo’n 80 bedrijven, koepelorganisaties en kennisinstellingen en vertegenwoordigers van overheden spraken over de transitie naar een logistiek die schoner, veiliger, lichter en slimmer werkt.
Er waren veel waardevolle suggesties voor vervoer over water, bundelen door lokale stadslogistieke professionals, data delen, circulaire inzameling, slim toegangsbeheer, kleinere voertuigen, minder gewichtsbeperkingen, innovatieve thuisbezorging, buurt- en servicehubs in de stad, leveringen in de daluren, stadshubs aan de rand van de stad, ruimte voor laden en lossen in de wijk en zelfs beprijzen van de toegang tot de stad. Concepten die al lang en breed bekend zijn. Tenslotte, de stadsbezorgers moeten leren dat ze te gast zijn de buurt; ze moeten van de stad houden. We hebben ‘liefhebberzones’ nodig.
Wethouder verkeer Van Der Horst had een simpele boodschap voor de ondernemers: u zult de stadslogistiek met minder ruimte moeten doen. Minder ruimte binnen de stad, maar ook buiten de stad. Daarvoor staan zowel private als de publieke partijen aan de lat. Gelukkig liggen er voor stadslogistieke segmenten zoals vers, bouw en renovatie, facilitair, horeca, post en pakket, retail en afval concepten op de plank. Kwestie van gas erop!
Eind vorig jaar presenteerde de wethouder verkeer het Werkplan Stedelijke Logistiek. Kritische ondernemers vinden dat dit werkprogramma nog te weinig concreet is voor de strategische besluitvorming over hun elektrische vloot, hun logistiek concept en hun hublocaties. Hun horizon is 20 jaar of langer.
Terecht stelde de wethouder verkeer gisteren dat ondernemers niet zitten te wachten op weer een nieuwe visie, maar op concrete en samenhangende besluiten van de gemeente. Ondernemers willen weten waar ze aan toe zijn.
De boodschap van de wethouder wonen maakt een nieuwe aanpak van stadslogistiek in Amsterdam alleen maar urgenter. De uitdaging voor ondernemers en de gemeente is: wat pakken we nu het eerst aan? Wat heeft de meeste impact?
Walther Ploos van Amstel.