Artificial intelligence in pakketbezorging: dan moeten we eerst leren data te delen

Ik kreeg een inkijkje in de footprint-monitor van Thuiswinkel.org. Die biedt een mooi overzicht van de duurzaamheidswinst die de thuisbezorgsector heeft behaald en nog gaat behalen.

De webwinkelsector is goed op weg. De webwinkels bezorgen zero-emissie en op de fiets, gebruiken minder verpakkingen, voorkomen veel winkelritjes en kijken of pakketkluizen een duurzame oplossing zijn. Er is geen enkele reden voor een bezorgtax. In tegendeel zelfs; online shoppen en thuisbezorgen is duurzamer dan naar de winkel gaan. Ik schreef erover voor Twinkle Magazine.

Kan het niet nog iets beter? Het meest duurzaam is in een keer, door een enkele bezorger, goed bezorgen op het moment dat en op de plek waar de consument de bestelling wil ontvangen. En, gezien de slechte financiële resultaten van de pakketbezorgers, liefst tegen een lagere prijs per pakket. De sector kan echt geen hogere pakketprijzen aan.

De ontwikkeling van artificial intelligence biedt kansen om meer pakketjes met minder voertuigen en bezorgers te bezorgen. UPS in de Verenigde Staten combineert klantzendingen nu slimmer, zodat per stop 1,4 pakketjes in plaats van 1,2 pakketjes kunnen worden geleverd. Ook gebruikt UPS AI om pakketdiefstal aan te pakken. Amazon gebruikt artificial intelligence om vanuit het meest geschikte magazijn te leveren. DHL zet het in om de klantervaring te verbeteren. Picnic is koploper in deze inzet van artificial intelligence bij de bezorging van levensmiddelen. Het is een leuk thema om eens tijdens een pizzasessie met je jonge talent te verkennen.

Maar, voor een echte doorbraak in duurzaamheid met slim gebruik van data is meer nodig. De datakwaliteit moet goed zijn. Data moeten worden verrijkt met open data over het verkeer, het weer en consumentengedrag. Anders is er geen voorspellende waarde. En, webwinkels en pakketbezorgers zullen met elkaar data moeten delen. Alleen dan kunnen de artificial intelligence toepassingen echt lerend worden.

Jammer genoeg staat datastandaardisatie in de internationale thuisbezorgsector nog in kinderschoenen. Het is ook geen sexy onderwerp in de sector.

Ik kijk uit naar de vele nieuwe duurzame bezorginitiatieven die er zeker nog gaan komen, ook met de inzet van artificial intelligence. De monitor van Thuiswinkel.org smaakt naar (nog) meer. De volgende doorbraak betekent wel dat alle partijen de schouders moeten zetten onder data delen.

 

Walther Ploos van Amstel

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel