ASRE alumni-webinar over last mile in de duurzame stad

In het ASRE alumni-webinar gaven vier experts hun visie op de markt, de uitdagingen en oplossingen voor duurzame distributie in de stad en gingen met elkaar in debat onder leiding van programmamaker Gebiedsontwikkeling Gert-Joost Peek van de ASRE.

Het gaat niet om pakketbusjes alleen

Walther Ploos van Amstel helpt de deelnemers direct uit de droom: de busjes van pakketbezorgers waarover iedereen het tegenwoordig heeft, maken slechts zeven procent uit van alle verkeersbewegingen in stedelijk gebied. Veel belangrijker zijn leveranciers van bijvoorbeeld de horeca. In de Amsterdamse Houthavens weigeren bedrijven zelfs opdrachten, omdat zij hun bus nergens kwijt kunnen. En vijfhonderd meter met je gereedschapskist en materialen zeulen, dat doen zij niet. Zo’n probleem moet natuurlijk bij het ontwikkelen van een wijk worden voorkomen.

City Logistics Innovation Campus

Robert Kreeft is bij Somerset Capital Partners verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de City Logistics Innovation Campus (CLIC) aan de A9. Somerset ziet een groeiende vraag naar stadslogistiek. In Clic brengt Sommerset partijen bijeen die samenwerken in innovatieve oplossingen voor de last mile. Wat volgens Robert ontbreekt, is een logistieke verkeerstoren die voorkomt dat er tien busjes de stad in rijden, waar er slechts één nodig is. Omdat het vervoer in de toekomst volledig elektrisch zal zijn, speelt ook energie een belangrijke rol op de campus.

Robert Kreeft: “Wij brengen de total cost of ownership omlaag, waardoor het aandeel huur in de betaling door gebruikers omhoog kan.” Nieuwe verdienmodellen spelen dus een belangrijke rol. De campus speelt bovendien een rol bij het aantrekken van logistiek talent.

Buurtlogistiek

Nick Juffermans van Goudappel is adviseur van de partijen die samen de autoluwe Merwedekanaalzone in Utrecht owikkelen. “Het is leuk om grote vrachtwagens uit de wijk te weren. Maar hoe gaan je bewoners dan verhuizen? Het is leuk een grote supermarkt te plannen waar iedereen lopend naartoe gaat, maar wat doe je met die acht grote vrachtwagens per dag voor de bevoorrading? Als je die opdeelt in kleine busjes, ben je verder van huis.”

Ikea: van weidewinkel naar de stadswinkel

Gerard Groener is adviseur van Ingka Centers, één van de bedrijven binnen Ikea. Hij is verantwoordelijk voor mixed use-vastgoed rond Ikea-vestigingen. Ikea verschuift de aandacht verschuift van weidewinkels waar de consument zelf de last mile-logistiek verzorgt, naar winkels in stadscentra zoals aan de Boulevard de la Madeleine in Parijs met thuisbezorging. “De winkel is daar ‘s middags om drie uur helemaal leeg gekocht. Zie er dan maar eens nieuwe voorraad af te leveren.” Ikea heeft besloten vanaf 2030 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees het hele verslag hier.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW