De roep om een avondklok wordt steeds groter. Maar, die avondklok raakt de logistiek mogelijk hard; vooral in levensmiddelen, horeca en e-commerce. Transport gaat immers dag en nacht door.
Veel bevoorrading van levensmiddelenwinkels (en tussen distributiecentra) gebeurt ‘s avonds en ‘s ochtends vroeg. Met een avondklok dreigt een kwart tot een derde van de transportcapaciteit in de foodsector weg te te vallen. Ook vakkenvullers, die ‘s avonds de schappen in de winkels vullen zitten in de gevarenzone.
Michiel Muller, topman van Picnic, verwacht dat er 30 tot 40% van de capaciteit wegvalt bij online bezorging door aan avondklok. De vraag is of de 40.000 maaltijdbezorgers ‘s avonds nog aan de slag kunnen. Kunnen de bezorgkeukens het allemaal nog wel aan?
Bij online leveringen is de avond en de nacht er om de orders te verzamelen en de pakketten naar lokale sorteercentra te brengen. Ook avondbezorging bij consumenten loopt gevaar. De rek (in capaciteit) is er wel uit in de online magazijnen en bezorging… de avondklok gaat ongetwijfeld tot problemen leiden voor webwinkels.
Met het verkorten van de logistieke werkdag komen mogelijk ook andere supply chains in gevaar; zonder transport staat alles stil. De logistieke sector is echt een essentiële sector. In de eerste fase van Corona kreeg de sector meer ademruimte met langere werktijden, bevoorrading ‘s nachts en minder venstertijden. Die ruimte is ook de komende maanden nodig. De logistieke sector heeft het afgelopen jaar laten zien prima coronaproof te kunnen werken. Lege schappen willen we toch echt niet meer.
AANVULLING 19012021 17:00:
TLN is in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de gevolgen van een eventuele avondklok. Mocht er een avondklok komen, dan is het belangrijk dat er een uitzondering wordt gemaakt voor transport- en logistiek verkeer, benadrukt TLN. Dat is met inbegrip van woon-werkverkeer van de medewerkers. In een reactie heeft het ministerie aangegeven oog te hebben en rekening te houden met de cruciale rol van transport en logistiek.
UPDATE 20 januari 14:00
Transport uitgezonderd van avondklok – verklaring verplicht
Werknemers in de transportsector zijn uitgezonderd van de avondklok die mogelijk vrijdag ingaat. Dat maakte het kabinet bekend. Medewerkers in de transportsector, zoals chauffeurs, moeten vanaf vrijdag twee verschillende formulieren bij zich hebben, om aan te tonen dat zij werkzaam zijn in de sector.
TLN is blij dat het kabinet luistert naar de oproep om de transportsector uit te zonderen van de avondklokverplichting. Ook voor woon-werkverkeer.
Om te bewijzen dat werknemers tussen 20:30 en 04:30 voor hun werk onderweg zijn, worden werknemers verplicht twee verschillende formulieren bij zich te hebben. Één van die formulieren is een werkgeversverklaring, die ingevuld moet zijn door de werkgever. Waarschijnlijk komt hiervoor ook een digitale versie beschikbaar, zodat medewerkers niet een papieren versie bij hun werkgever hoeven op te halen.
Zelfstandigen of eigen rijders mogen hun eigen werkgeversverklaring invullen. Het tweede formulier moet de medewerker of werknemer zelf invullen. Zodra de Tweede Kamer besluit over de avondklok, komen de twee formulieren beschikbaar op de website van Rijksoverheid.
Walther Ploos van Amstel.
Foto: Thomas Schlijper