Vanavond mogen buurtbewoners bij de Van Diemenstraat opnieuw praten over de plannen voor de herinchting van de straat. Er is haast bij. Het moet begin 2026 starten. En er is te weinig geld voor een veilig plan. Dat steekt.
In de drukke ochtendspits is de situatie onhoudbaar, met fietsers die tegen het verkeer in rijden, door rood rijden en over de stoep rijden. Dat wordt met de plannen alleen maar erger. Geduw en getrek. Het is er druk, heel druk, en het wordt er alleen maar drukker. Wat zou het fijn zijn als kinderen straks zelf veilig naar school kunnen lopen of fietsen.
De reactie van bewoners zijn alles behalve NIMBY. Ze staan juist achter de plannen voor een veilige en comfortabele fietsroute. Maar, ze pleiten in 200 zienswijzen massaal voor een verkeersveilige uitvoering bij het Barentszplein, Pontsteiger en de Zeeheld School.
De zienswijzen nemen de planners ter harte in de ‘nota van beantwoording‘. Het noordelijke fietspad moet worden doorgetrokken over de Westerkeersluisbrug. Volgens het voorlopig ontwerp moeten fietsers van west naar oost de Van Diemenstraat meerdere maken oversteken op onoverzichtelijke plekken; een dom ontwerp.
Uiteindelijk moet er een doorgaand fietspad komen over de hele route, van het Centraal Station naar de Houthavens. Aan beide zijden van de brug komt een tweerichtingenfietspad, wat voorkomt dat fietsers tegen de rijrichting in gaan rijden. De gemeente hecht veel waarde aan deze ingreep en heeft gepland om het project op de Westerkeersluisbrug aansluitend uit te voeren aan het project Van Diemenstraat.
Helaas is niet bekend hoe (en of) de planning hiervan aansluit op de herinrichting van de van Diemenstraat. Begrippen als ‘tijdelijk’ en ‘aansluitend’ zijn ambtenarenjargo voor Sint Juttemis. Dat kan wel eens jaren gaan duren. Dat is onacceptabel.
Er is vanavond een externe begeleider die volgens zijn profiel emotioneel beladen avonden in goede banen leidt en hiermee een belangrijke bijdrage levert aan het inzichtelijk maken van de standpunten en belangen. Het mag ineens wel wat kosten. Het gratis advies van de bewoners telt niet.
Bewoners vinden dat de participatie voor spek-en-bonen is. Ze mogen alleen maar meepraten over het groen op straat en de plek voor fietsnietjes en laad- en losplekken. Niet over een veiliger ontwerp.
Amsterdam heeft een lange historie van slechte verkeersplannen. De situatie wordt alleen maar onveiliger. En dat voor een van de belangrijkste doorgaande routes in Amsterdam. Niks NIMBY. Bewoners willen graag. Maar, dan goed geregeld. Dat begint met gewoon eens goed te luisteren naar die bewoners en participatie serieus te nemen!
Update: De vergadering is vanwege de storm gecancelled
De externe begeleider schrijft “Het verzetten van het overleg verandert niets aan het proces en de rol die de klankbordgroep hierin heeft. De verschuiving van deze eerste bijeenkomst heeft geen invloed op wat we zullen gaan doen in de klankbordgroep en de invloed die dat zal hebben op het ontwerp- en besluitvormingsproces. Hoe dat er precies uitziet was ik van plan vanavond toe te lichten en daar zullen we dus nog even op moeten wachten”.
Uit de documenten die via een WOO boven tafel kwamen blijken ook andere partijen als de Brandweer, het openbaar vervoer en de Fietsersbond kritisch te zijn.
Walther Ploos van Amstel.
Lees ook: Sabotage of invloed? Hoe regel je dat in Amsterdam?