MKB Amsterdam pleit voor een bezorgtax voor consumenten die af en toe eens een pakje thuiskrijgen. Dat gebeurt in een Nederlands huishouden een keer per week. We moeten ‘bezorgschaamte’ hebben. De bestelauto’s die de pakjes bezorgen zouden leiden tot een verkeersinfarct. Dat moet minder. Is die bezorgtax een goed plan?
Dat de binnenstad en woonwijken vol stromen met bestelauto’s klopt. Nu al is een op de vijf voertuigen in de vier grote steden een bestelauto of vrachtwagen. En, er komen er steeds meer.
Van die bestelauto’s is 5 procent voor pakjes voor consumenten… maar, vooral ook voor bedrijven. Veel pakjes gaan naar zakelijke klanten. Rogier Havelaar, van PostNL, reageerde eerdere met de echte feiten op Linkedin. Ook Thuiswinkel.org was verbaasd over de bijzonder oproep van MKB Amsterdam; welkom in de 21e eeuw.
Meer dan 80 procent van het vrachtverkeer in de grote steden is van bedrijven voor bedrijven in vooral het midden- en kleinbedrijf; vooral voor de bouw, horeca, winkels, kantoren en afvalinzameling.
Dat groeiende stadslogistieke verkeer past inderdaad niet meer bij de autoluwe ambities van gemeenten. Dat verkeer neemt teveel ruimte in. De boodschap van MKB Amsterdam roept de reactie op: ‘be careful what you wish for!’. Straks kondigt de gemeenten zero emissie zone aan in 2025 die honderdduizenden bestelauto’s raken; vaak van MKB-ers. Of, de gemeente stopt de bijna gratis parkeerontheffing voor ondernemers die vaak in de stad moeten zijn.
Het voorstel van MKB Amsterdam voor het beprijzen van de bezorging in de stad met een bezorgtax is dus eigenlijk een prima plan als je dat richt op de grote bezorgstromen.
Dan belonen we juist die ondernemers die efficiënt, met veel zendingen in een voertuigen, en met schone voertuigen de stad in rijden en stimuleren we ondernemers met eigen vervoer (en met maar een of twee zendingen achterin de wagen) tot bundeling, samenwerking en vooral uitbesteding aan professionals. Dat leidt echt tot minder bestelverkeer in de stad.
Walther Ploos van Amstel
Foto: Thomas Schlijper
Die link naar het betoog van Rogier Havelaar kwam mij goed van pas. Heb onder mijn petitie ‘statiegeld op alles’ deze alinea van hem gezet:
“de meeste lucht die pakkettenbezorgers vervoeren is de lucht op de terugweg: de busjes gaan wel vol de stad in, maar leeg de stad uit. De echte winst zit hem in dus het vullen van de busjes op de terugweg, bijvoorbeeld met retouren, oud papier, oude apparaten of oud textiel. Ook daar wordt mee geëxperimenteerd. Hierdoor krijg je minder afval logistiek in een stad en daardoor ook minder vervoersbewegingen. Afvalbedrijven gaan namelijk leeg de stad in en vol de stad uit.”
Statiegeld op alles! https://statiegeldopalles.petities.nl