Bol.com in de aanbieding: groeigeld voor de foodtak van Ahold Delhaize

Ahold Delhaize wil Bol.com naar de beurs brengen. Althans, voor een minderheidsaandeel. Ahold Delhaize wil wel de baas blijven bij het webwinkelplatform. Het concern wil met de beursgang het groeipotentieel van Bol.com benutten en ziet de beursnotering als financiering van de ontwikkeling van de fysieke winkels in de VS en Europa. In alle stilte kiest het concern voor een stap terug naar de ‘core business’; het gezond vullen van onze maag.

Beleggers willen meer. De beurskoers blijft wat achter bij de mooie resultaten van de afgelopen jaren, en zeker bij de fraaie cijfers tijdens de coronajaren. De aandeelhouders beloonden de plannen vandaag overigens met 0,5 mrd extra aandeelhouderswaarde.

Volgens Ahold Delhaize is Bol.com winstgevend is en maakt dit jaar €5,5 mrd omzet met een brutowinst van tussen de €150 mln en €170 mln. De winstcijfers van Bol.com waren tot nu toe geheim. Ahold Delhaize verwacht de omzet en de winst van Bol.com in 2025 te hebben verdubbeld. Dan zou Bol.com ergens rond 4 mrd waard kunnen zijn (een voorzichtige inschatting, experts schatten zelfs 6 tot 10 mrd). Dan levert dit, bij de verkoop van een minderheidsbelang tot 2 mrd euro op voor het concern.

Spannende vraag is welke besteding van dat groeigeld voor de foodtak van Ahold Delhaize in de toekomst het meeste rendement oplevert. Het ontwikkelen van een gezond, lokaal assortiment voor ons als consumenten met kleinere buurtwinkels? Het veroveren van een sterkere positie in de out-of-home markten? Het opbouwen van een flitsend bezorgnetwerk voor online klanten vanuit lokale gerobotiseerde distributiecentra? Datagedreven IT-systemen op basis van machine learning ? Of, het uitbouwen van het Europese winkelnetwerk? Bigger is better!

De verlanglijstjes van de Ahold Delhaize managers in de VS en Europa zijn lang, heel lang. Dat bleek vandaag tijdens de ‘investors day’. Er is in elk geval geen gebrek aan ambities. Maar, zoals mijn opa als zei: “van geld uitgeven word je niet rijk”.

Walther Ploos van Amstel

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW