Bovag presenteert brandstofvisie

BOVAG presenteerde vandaag tijdens het Brandstofdebat in Den Haag de nieuwe brandstofvisie. In 2050 rijden er geen voertuigen meer op fossiele brandstoffen. Dat vereist een ingrijpende transitie met grote gevolgen voor BOVAG-leden.

Hoe ziet de verdeling naar alternatieve brandstoffen en andere energiedragers er uit? Wat gebeurt er in de tussenliggende jaren, in de transitiefase? Welke verschillen zijn er bij die transitiepaden tussen personenauto’s, bestelauto’s, vrachtauto’s en mobiele werktuigen? Wat moet BOVAG doen om voor leden deze transitie succesvol te laten doorlopen? En hoe kunnen leden zich voorbereiden op deze onstuimige toekomst?

In opdracht van BOVAG deed onderzoeksbureau Ecorys onderzoek naar de antwoorden op deze vragen.

Personenauto’s: tipping-point is al bereikt

Bij personenauto’s zet de elektrificatie de komende tien jaar stevig door. Zelfs zonder groene stroom is de klimaatwinst van een BEV-kilometer tegenover een ICE-kilometer substantieel.

De doorgroei naar volledige elektrificatie van het personenwagenpark ná tien jaar kent de nodige uitdagingen. Denk aan de beschikbaarheid van specifieke grondstoffen voor de accu’s. Denk aan de noodzakelijke capaciteit voor het opwekken van groene stroom, de noodzakelijke verzwaring van het elektriciteitsnet en de benodigde uitbreiding van de laadinfrastructuur.

Wil het personenwagenpark richting 2050 volledig kunnen elektrificeren, dan zijn er technologische doorbraken nodig. Denk aan lokaal elektriciteit opslaan, de mogelijkheid om bi-directioneel te laden en efficiëntere, slimmere accu’s.

Bestelauto’s: tussen personenauto en vrachtauto in

De ontwikkelingen van energiedragers voor de bestelauto zitten ergens tussen die van personenauto’s en vrachtauto’s in. Net als bij personenauto’s wordt verwacht dat batterij-elektrisch de belangrijkste technologie wordt, maar er zal meer ruimte voor alternatieven zijn, net als bij vrachtauto’s. Sommige toepassingen van bestelauto’s zijn immers niet geschikt voor (volledige) elektrificatie en dan is waterstof een alternatief.

Voor de korte termijn geldt dat vrijwel het hele bestelautopark met een dieselmotor is uitgerust, en dat dus ook hier met hernieuwbare diesel (zoals HVO) snel veel klimaatwinst kan worden geboekt.

Vrachtwagens: veel verschillende duurzame technologieën naast elkaar

Naar verwachting is er bij vrachtauto’s niet één gegarandeerde en vanzelfsprekende ‘winnende’ technologie, zoals bij personenauto’s batterij-elektrisch de komende 10 à 15 jaar wel het geval lijkt. Dat komt omdat wegtransport veel last heeft van de nadelen van de batterij-elektrische techniek: hoog voertuiggewicht door zware batterijen, korte actieradius, beperkte infrastructuur, lange laadtijden.

Batterij-elektrisch vervoer lijkt daarom vooralsnog vooral een rol te gaan spelen in lokale distributie. Plug-in hybride technieken kunnen de scherpe randjes van de nadelen van een batterij-elektrische vrachtauto eraf halen en zouden daarom best populair kunnen worden.

Waterstof en eventueel e-fuels zijn opties voor de lange termijn. Voor langeafstand transport kan de brandstofcel op waterstof een goede rol spelen vanwege de grotere actieradius, minder extra gewicht en het sneller kunnen ‘tanken’, al zullen waterstoftrucks pas na 2035 in groteren getale op de markt verschijnen. Tot die tijd is de voertuigtechnologie zeer kostbaar en is (groene) waterstof zelf schaars en duur.

Met nog meer onzekerheden omgeven is de rol van e-fuels in zwaar transport op lange termijn. Dit lijkt vooral een factor te kunnen worden als de ontwikkelingen in batterij- en waterstoftechnologie sterk achter blijven bij de verwachtingen en/of als er grote problemen blijven met de laad-/tankinfra van waterstof.

Hernieuwbare biobrandstoffen belangrijk voor de komende 10 tot 15 jaar

Voor de komende jaren zijn daarom hernieuwbare biobrandstoffen (zowel dieselvervangers als biogas) voor de transportmarkt cruciaal om klimaatwinst te kunnen boeken. Deze brandstoffen kunnen ook zonder (grote) aanpassingen aan de motoren in bestaande vrachtauto’s worden gebruikt.

Uiteindelijk zullen deze hernieuwbare brandstoffen vooral hun weg vinden naar schepen, vliegtuigen en andere sectoren, waarmee de beschikbaarheid voor de wegtransportsector afneemt.

Betaalbare mobiliteit

BOVAG maakt zich sterk voor betaalbare mobiliteit voor alle groepen om vervoersarmoede te voorkomen en te bestrijden. (Auto)mobiliteit maakt onderdeel uit van de basisstructuur van de samenleving en economie. De transitie naar emissieloze mobiliteit brengt kosten met zich mee, maar ook een perspectief op kostenreductie. De grootste uitdaging voor het betaalbaar houden van mobiliteit zit volgens de BOVAG bij de groep burgers en bedrijven die de overstap naar duurzame mobiliteit (nog) niet kunnen maken.

Bron: Bovag

Foto: Nove

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW