Budbee stopt met thuisbezorging

Budbee (onderdeel van Instabee) neemt in Nederland een gedurfde stap om pakketbezorging echt anders te doen: “Want we gaan géén bezorging meer aan huis doen”, schrijft general manager Jørgen Höppener op Linkedin.

Höppener: “Alle pakketten die via Budbee bezorgd worden in ons land, worden voortaan afgeleverd bij onze circa 1000 pakketkluizen door het land. Op die manier verminderen we het aantal ritten drastisch, voorkomen we minder drukte in de steden en verkleinen we onze ecologische voetafdruk nog verder. Bijkomend voordeel is dat we niet gedwongen worden om mee te doen in de prijzenoorlog tussen pakketbezorgers die elkaar aftroeven met prijzen die verder onder kostprijs liggen en daarmee altijd ten koste gaan van mens en/of milieu. Ik kijk er naar uit om onze visie en missie in Nederland nog steviger neer te zetten. We zijn al de grootste aanbieder van pakketkluizen in Nederland en zullen de komende tijd hier nog verder investeren”.

Het is een interessante stap die nog wel de nodige vragen oproept (zie ook de reacties op Linkedin). Is er echt sprake van een prijzenoorlog waarbij pakketbezorgers ver onder de kostprijs bezorgen? Of is Budbee gewoon te klein tussen de pakketmastodonten? Ook is het de vraag of de pakketkluizen echt een duurzame en goedkopere keuze zijn. Dat hangt er onder meer vanaf hoe de consumenten hun pakket ophalen. Helaas nog meestal met de auto. In Utrecht is een pakketkluizenpilot met MyPup voor de zomer van 2024 helaas gestopt.

Zitten consumenten (en webwinkels) hier nu echt op te wachten? Er zijn inmiddels meer dan tienduizend pakket- of afhaalpunten in Nederland. Sommige gemeenten zien dit als de oplossing voor de ‘vele’ bezorgbusjes in de woonwijken. Maar wat is er nu werkelijk waar en niet waar? Het afhaalgedrag is in de afgelopen 10 jaar niet fundamenteel veranderd. Bijna 90 procent van de klanten laat een pakket nog steeds aan huis (of bij de buren) bezorgen.

Ook zit niet iedereen te wachten op een afhaalpunt in de buurt of een pakketkluis op de stoep. Afhaalpunten zorgen voor extra bestelverkeer en overlast van geparkeerde fietsen en auto’s van de honderden afhalers ‘s avonds. Dit geeft net als de flitsbezorgers bezwaren van omwonenden. Een apotheek in Amsterdam moest een uitgifteautomaat voor medicijnen verwijderen na klachten van omwonenden.

Pakketkluizen zijn kansrijk als ze voldoen aan de gemakseisen van consumenten, met als voorwaarden nabijheid, ruime openingstijden en ‘white label’. Het gebruik van winkels als locatie is wellicht niet zo gek. Ook kunnen die punten succesvol zijn in de zakelijke markt waar gebruikers bereid zijn extra te betalen voor service en veilige bezorging, zoals servicemonteurs.

De toekomst van pakketbezorging vraagt om veel meer dan alleen de inzet van afhaalpunten en pakketkluizen. Ik ga de ontwikkeling bij Budbee met veel belangstelling volgen. Wie weet heb ik iets over het hoofd gezien is zit de toekomst wel degelijk in pakketkluizen. Ik laat me graag verrassen.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW