Albert Heijn, bol.com en Budbee gaan samenwerken bij pakketkluizen

Albert Heijn, bol.com en Budbee gaan samenwerken om het ophalen en retourneren van pakketten makkelijker te maken. Bij 700 grotere Albert Heijn-winkels komen pakketkluizen waar klanten hun bol.com-pakketten en pakketten van andere – bij Budbee aangesloten webshops – kunnen ophalen en retourneren.

Met de samenwerking willen de drie bedrijven verder bijdragen aan duurzamere en flexibele bezorgopties in de groeiende markt van online winkelen.

Gemak en duurzaamheid

Klanten omarmen zelfservice. Zo is het gebruik van zelfscan en apps de afgelopen jaren enorm gegroeid. Klanten zijn steeds meer op zoek naar gemak. Het moet simpel en het moet kloppen. Daarom bundelen Albert Heijn, bol.com en Budbee hun expertises en introduceren zij samen pakketkluizen waar klanten hun bestelde pakket kunnen ophalen en retourneren wanneer het hen uitkomt, zonder in de rij te hoeven staan. Hiermee krijgen klanten meer flexibiliteit hun tijd in te richten zoals zij dat willen.

De pakketkluizen komen in de plaats van de bol.com afhaalpunten die sinds 2013 in nagenoeg alle Albert Heijn-winkels te vinden zijn. Hiermee sparen de winkels veel kosten die ze nu nog moeten maken voor de ‘onhandige’ verwerking van pakketjes; dat wordt nu geautomatiseerd.

Bezorgingen aan de pakketkluizen van Budbee worden in Nederland gedaan met fossielvrije en hernieuwbare brandstoffen. Een Budbee-pakketkluis biedt daarnaast plaats aan 37 tot 258 pakketten dus de koerier kan bij één bezorging tientallen tot honderden pakketten tegelijk afleveren. Daardoor zijn de pakketkluizen zowel een gemakkelijke als duurzamere optie voor consumenten die online winkelen, aldus de drie bedrijven.

Pakket past altijd

De eerste pakketkluizen zijn vanaf deze week te vinden in vijftien Albert Heijn-winkels in Nederland en België. De komende twee jaar wordt dit aantal uitgebreid naar 700 winkels. De pakketkluizen staan in, of direct buiten, de winkels van Albert Heijn en bestaan uit kluizen van verschillende formaten. Zo past het pakket altijd. Klanten die ervoor kiezen hun pakket op te halen bij een Albert Heijn-winkel krijgen na het bestellen een bericht wanneer het pakket is afgeleverd. Het bericht bevat een code om de kluis te openen.

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Klanten ervaren steeds meer het gemak van digitaal. Dat zien we onder andere in het gebruik van zelfscan en de AH-app waarin alles digitaal bij elkaar komt. Met de introductie van pakketkluizen wordt het voor klanten nog makkelijker een pakketje op te halen of te retourneren. Ik ben trots op de samenwerking met bol.com en Budbee, samen creëren we synergie en geven we verder invulling aan onze omnichannelstrategie.”

Jørgen Höppener, General Manager Benelux bij Budbee: “Bij Budbee zoeken we continu nieuwe mogelijkheden om de e-commerce sector groener en klantvriendelijker te maken. We zijn dan ook erg trots dat we met zulke grote Nederlandse partners deze in-store-oplossing lanceren. In combinatie met onze technologie, maken we duurzaam online shoppen voor een nog grotere groep mensen beschikbaar.”

Vincent Weijers – COO bol.com: “Elke dag bestellen klanten vele artikelen bij bol.com. Die tienduizenden bestellingen per dag willen we natuurlijk snel, efficiënt en zo duurzaam mogelijk bij onze klanten bezorgen. Met deze flexibele, slimme en schaalbare innovatie hebben we de ambitie om het gemak en de service voor onze klanten te vergroten en de bezorging van onze pakketten verder te verduurzamen.”

Kostenbesparing voor Albert Heijn

“Voor Albert Heijn is het een prima service en een kostenbesparing”, reageert Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA): “Met kerst liggen er zo veel pakketten achter de servicebalies. Dat is heel inefficiënt en duur.” Het verklaart volgens hem de investering die Albert Heijn in dit systeem doet: “Dit bespaart kosten en de investering is ook nodig om de kluizen rendabel te maken.”

Ploos van Amstel, noemt MyPup als voorbeeld: “Dat biedt onbemande ophaalpunten om pakketten op te halen en af te leveren. Hier op de HvA maken we er gebruik van, maar ook bedrijven als Booking.com of ABN Amro werken ermee. Zij investeren erin, want het levert veel efficiëntere balies op, zonder bergen pakketten en de last van gehaaste pakjeskoeriers of afhaalklanten.”

Veel vergelijkbare initiatieven zijn volgens Ploos van Amstel gesneuveld op de kosten. “De kluizen en het IT-systeem dat eraan hangt, zijn duur. Daarom moet je elke kluis minstens één keer per dag laten gebruiken en het liefst twee of drie keer. Anders lopen de kosten op. Als klanten twee of drie dagen wachten met ophalen is het financieel niet haalbaar.”

Daar ligt de uitdaging voor Budbee, dat er alles aan moet doen om de kluisjes zo vaak mogelijk per dag in gebruik te krijgen. MyPup stuurt klanten voortdurend ophaalberichten om de gang erin te houden. Daarnaast is het belangrijk dat klanten meteen bij het bestellen voor de ophaaloptie kiezen. Ruwweg 15% van de online klanten voor ophalen. De meerderheid kiest voor thuisbezorging.

Bron: Ahold/Bol

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW