De detailhandel heeft in december 2022 11 procent meer omgezet dan in december 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was echter 0,5 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 5,7 procent, die van de non-foodsector met 21,5 procent. In heel 2022 heeft de detailhandel bijna 7 procent meer omgezet dan in 2021. De grote groei in 2022 hangt onder meer samen met de coronamaatregelen in 2021.
Winkels in schoenen en lederwaren, de kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen, winkels in meubels en woninginrichting, winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in december 2022 meer omgezet dan in december 2021.
Online omzet daalt
Online is 11,1 procent minder omgezet in december 2022 dan een jaar eerder. Webwinkels (met als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 7,7 procent minder omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (omni-channelers), kromp met 15,2 procent. Dat is een trendbreuk; eerdere deed omni-channel het beter).
De online omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen lag in december 2022 hoger dan in december 2021. De online omzet van overige winkels was lager dan een jaar eerder.
Bron: CBS