Cliëntenbelang Amsterdam ontevreden over toegankelijkheid Amsterdam

Cliëntenbelang is terecht kritisch op de voortgangsrapportage toegankelijkheid in Amsterdam. Er is namelijk nauwelijks voortgang, integendeel zelfs, ondanks het document van maar liefst 66 pagina’s. Amsterdam kiest stelselmatig niet voor inclusieve mobiliteit, lijkt het.

De belangrijkste punten van kritiek van Cliëntenbelang zijn:

  • Het (aanvullend) openbaar vervoer; de dreigende verschraling, maar ook het uitblijven van investeringen die nodig zijn om de ambities om het openbaar toegankelijk te maken. Daarnaast is het sociaal vervoer de laatste jaren afgebouwd.
  • Volwaardig voetgangersbeleid. Cliëntenbelang vindt het ronduit teleurstellend en Amsterdam onwaardig dat er na 20 jaar niet meer is dan een 2 meter norm voor nieuw in te richten straten. Het voetgangersbeleid is in 2023 zorgvuldig afgeserveerd.
  • Toegankelijkheid in het advies en plantoetsing openbare ruimte was goed geregeld in de Centrale Verkeerscommissie. Na 1,5 jaar is het nog niet geregeld met de komst van een toetsteam. Het gevoel van urgentie is er niet, zie wat er mis is gegaan met de proef ‘Knip in de Weesperstraat.

Er zit weinig schot in serieus voetgangersbeleid. Twee meter vrije voetgangersruimte alleen in nieuwe plannen is niet voldoende om de (binnen)stad toegankelijk te maken, bovendien zijn er vanwege bezuinigingen weinig nieuwe projecten. Beleidsmatig is er bovendien te weinig oog voor veilig oversteken en de effecten van ‘autoluw’ op de mobiliteit van mensen met een beperking, stelt Cliëntenbelang,

Over het openbaar vervoer is wel recentere informatie. De gemeente gaat samen met de Vervoerregio het OV-netwerk in de wijken buiten de Ring A10 verbeteren. Het GVB moet het komende decennium de focus leggen op de buurten die er de laatste jaren slecht van afkwamen. Helaas zijn de laatste cijfers over de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer ‘onvoldoende’.

Walther Ploos van Amstel.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW