CO2-uitstoot per e-commercepakket in 5 jaar gedaald met 56%

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, dat is uitgevoerd in samenwerking met Topsector Logistiek, en verschillende vervoerders en webwinkels. De sector stelt zich nu als doel om de CO2-uitstoot in de last mile te reduceren met 90% in 2030.

De footprint-monitor biedt een mooi overzicht van de duurzaamheidswinst die de e-commercesector heeft behaald en nog gaat behalen. We zijn goed op weg. Er gaan steeds meer pakketjes in een busje, we bezorgen zero-emissie en steeds vaker op de fiets, we gebruiken minder verpakkingen, we voorkomen veel autoritjes naar de winkelstraat en we kijken of pakketkluizen een duurzame oplossing zijn.

Er is geen enkele reden voor het nog strenger aan banden leggen van onze sector, bijvoorbeeld in de vorm van de geopperde bezorgtax. In tegendeel zelfs: online shoppen en thuisbezorgen is duurzamer dan naar de winkel gaan.

Nu blijf ik een kritische volger van de bezorgsector. Kan het nog iets beter? De meest duurzame bezorging is in een keer goed bezorgen op het moment dat en op de plek waar de consument de bestelling wil ontvangen. Die consument moet aan het roer. Ik wil een pakketbezorger die mij informeert over de pakjes die komen, en mij opties geeft om het pakketje later te bezorgen of ergens anders af te laten leveren. Met een overvloed aan data in de keten moeten we dat samen kunnen.

De thuiswinkel-sector vindt zichzelf duurzaam, maar de politiek en de consument zien dat nog niet. Die ergeren zich aan de bestelbusjes in hun straat en het gedrag van de bezorgers. Mijn buren willen geen 10 pakketbezorgers aan de deur. Ook niet voor levensmiddelen. Het past simpelweg niet meer. Het wordt autoluw in de woonwijken. Wen er maar aan.

De toekomst zit in samen bezorgen. Maar ook is een stevig gesprek nodig met gemeenten over voorkeursroutes voor bestelauto’s en licht-elektrische voertuigen, voldoende laad- en losplekken en microhubs, handhaving en de inzet van ‘Intelligent Speed Assistant’. In sommige buurten zijn ‘white label’-pakketkluizen, afhaalpunten en buurthubs een goede oplossing.

Ik kijk uit naar de vele nieuwe duurzame initiatieven die er nog gaan komen. Deze monitor smaakt naar (nog) meer. En de monitor laat zien dat we dat ook kunnen, laat de innovatie maar over aan de sector!

Walther Ploos van Amstel.

1 Comment

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW