Uit onderzoek van Thuiswinkel.org en TNO bleek dat nog maar 13 procent van de consumenten ervoor kiest om een pakketje op te halen bij een afhaalpunt. De punten liggen vaak niet op een handige plek en de pakketpunten die worden gebruikt liggen bovendien steeds vaker overvol. Is het tijd om samen te werken in het openbaar vervoer? Twinkle bracht de ontwikkelingen in kaart.
Proeven in Zuid Holland
EVAnet doet proeven op Goeree-Overflakkee, in Spijkenisse, Delft en Dordrecht. Laurens Tuinhout van EVAnet zegt tegen Twinkle: ‘Bushaltes staan al op slimme plekken, dichtbij woonkernen. Er is lang over nagedacht waar ze worden neergezet. Als voorbeeld pak ik altijd Almere, de stad ken ik zelf niet zo goed, maar ik was altijd verbaasd hoe de busbanen daar overal doorheen zigzaggen. Daar is met ijzeren precisie berekend waar mensen allemaal wonen. Dus ook waar de bushaltes moeten komen. Die staan maximaal op 500 meter afstand van elk huis dat er is. Als je het zo plant, dan kan de pakketlogistiek echt wel wat leren van het ov.’ In de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de Provincie Zuid-Holland is onderzoek gedaan. Van de 7.500 haltes bleken er 1.250 geschikt en met 133 extra locaties was een dekkingsgraad van 82 procent haalbaar.
Kansrijk, maar uitdagend
Ik sta positief tegenover de plannen om pakketjes bij bushaltes af te leveren. Zelf vind ik het ook vermoeiend als ik bij verschillende afhaalpunten pakjes op moet halen. Ik reis veel met het ov, dus het is handig als ik bij mijn bushalte de pakjes kan ophalen. Maar de kluisjes moeten het wel altijd doen. Het lastige voor de pakketsector is dat we heel veel bestellen en met pieken rond de feestdagen. Hoe dichter je bij de consument komt, hoe meer pakketwanden je nodig hebt. Hoe dichter bij de consument, hoe meer veiligheidscapaciteit je moet hebben om altijd aan de vraag te voldoen. En wellicht nog belangrijker: het moet white label zijn.
Walther Ploos van Amstel.