Gedeeld gebruik van laadinfrastructuur biedt oplossingen voor de stijgende laadvraag van bedrijven en netcongestie. Maar hoe regel je dit juridisch? Connekt heeft dit namens de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) werkgroep Logistiek uitgezocht in de ‘Juridische notitie gedeelde laadinfrastructuur’ aan de hand van praktijksituaties.
De conclusie? Er zijn geen onoverkomelijke wettelijke belemmeringen. Wel is het zaak om de juridische consequenties vooraf goed uit te zoeken en vast te leggen. Worden laadpalen als een WOZ-object gezien? Dat is een belangrijke juridische vraag bij gedeeld gebruik van laadinfrastructuur. Het speelt een rol bij opstalrechten, en bij de vraag of er een elektriciteitsnet ontstaat, waardoor een netbeheerder moet worden aangewezen. Andere prangende vragen zijn: is een leveringsvergunning vereist? Welke afspraken moeten partijen maken? En heb je eigenlijk een omgevingsvergunning nodig?
Er ligt nu een eerste juridische kader. De NAL wil meer duidelijkheid om gedeelde laadinfrastructuur verder te stimuleren en benoemt vier actiepunten.
- Met de netbeheerders eenduidige afspraken maken wanneer sprake is van een elektriciteitsnet.
- Met ACM overleggen hoe ontheffingen kunnen worden geregeld bij het ontstaan van elektriciteitsnetten.
- Ontwikkeling van de beste juridische vorm bij gedeeld gebruik van een snelladers op de erfgrens.
- Opstellen van een modelcontract.