Grensoverschrijdende e-commerce in Europa groeit. De online cross-border markt in de EU heeft in 2022 een totale omzet van €179,4 miljard geboekt, een stijging van 4,8% in vergelijking met 2021. Een uitdagende markt. Consumenten zijn veeleisend; we want it all, we want it now.
We dromen over dezelfde dag bezorgen in heel Europa. Zou dat echt kunnen? Om dit op efficiënt en duurzaam te doen, zijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn voor de first mile van de logistiek. De Cargoloop, het vrachtzusje van de Hyperloop, zou wel eens een game changer kunnen zijn. Snel, betrouwbaar en duurzaam. Eenmaal gebouwd en operationeel kan de Cargoloop met autonome voertuigen door lagedrukbuizen rijden met snelheden tot 700 km/u. De Cargoloop is immuun voor verkeersdrukte en weersomstandigheden. De Nederlands hyperloop scale-up Hardt ontwikkelt de technologie.
De snelheid van de Cargoloop maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk. Dan kunnen omnichannel en online bedrijven heel Europa bevoorraden vanuit één enkel distributiecentrum, zelfs nog op dezelfde dag. Die bedrijven openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Consolidatie leidt tot minder voorraden en minder kosten van de handling door grootschalige robotisering en uiteindelijk een hogere servicegraad voor consumenten.
De Cargoloop voor vracht wordt een open netwerk, zodat elke verlader of logistieke dienstverlener er gebruik van kan maken. Voertuigen die rechtstreeks van welk vertrekpunt naar welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
Succesvolle e-fulfilment hangt af van de snelheid en betrouwbaarheid van levering. Dit betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame lokale last mile-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emissie Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
Wie vindt dat geen spannend plan? Wordt de hyperloop-technologie een game-changer? Wie durft er nu al op voor te sorteren? Waar zitten jullie over 5 tot 10 jaar met jullie logistieke operaties? En nog belangrijker: samen met wie zit je daar?
Walther Ploos van Amstel.