Pakketvervoerder DHL Parcel biedt sinds kort de mogelijkheid om een pakket op een afgesproken plek rond het huis te ontvangen. Een nieuwe ontwikkeling in de markt die voordelen biedt voor ontvangers, verzenders en vervoerders.
DHL deed een proef samen met Wehkamp. Klanten van Wehkamp kunnen de nieuwe bezorgoptie kiezen op de track en trace-pagina en laten hun bezorger weten waar het pakket rondom het huis neergezet kan worden. De bezorger belt eerst aan om persoonlijk af te leveren. Lukt dat niet dan checkt de bezorger of de ‘afgesproken plek’ inderdaad aan de eisen voldoet zoals droog, niet zichtbaar vanaf straat en of het pakket past op die plek.
Onder de carport en in de garage blijken de favoriete plekken tijdens de testperiode. Het testgebied wordt binnenkort uitgebreid, waardoor de levering op een afgesproken plek beschikbaar wordt voor steeds meer huishoudens en webwinkels. In september verwacht DHL deze bezorgoptie landelijk aan te kunnen bieden.
De afgesproken plek speelt in op een duidelijke behoefte: ontvangers geven nu al vaak met briefjes op de deur aan waar ze hun pakje willen hebben wanneer ze dit niet persoonlijk kunnen aannemen. Vaak kennen bezorgers de voorkeuren per huis uit eerdere contacten. De inhoud van ieder pakket verschilt. Soms wil je het ene pakket wél zelf aannemen en een ander pakje kan prima achterom gezet worden.
Met deze optie maakt de klant een afspraak op maat met de bezorger, zegt Roelof Hofman, VP Operations bij DHL Parcel. “Een mooie toevoeging aan de afleveropties die we al bieden aan klanten zoals de keuze voor een specifiek dagdeel, bezorging thuis of bij het DHL ServicePunt in de buurt”, zegt Frans Falize, COO van Wehkamp. “De eerste ervaringen tonen aan dat onze klanten de afgesproken plek handig vinden. Daarom schalen we het testgebied snel op zodat ‘afgesproken plek’ een keuze wordt voor klanten in het hele land”.
Bezorgen op afgesproken plek is binnenkort mogelijk in specifieke regio’s. De proef met Wehkamp wordt uitgebreid met andere webwinkels zoals G-Star, HEMA, Just Brands, Zalando en Zooplus zodat veel meer online shoppers hun pakket op de afgesproken plek kunnen ontvangen.