DHL Express heeft een Whitepaper gepubliceerd: “The Ultimate B2B E-commerce Guide: Tradition is out. Digital is in“ De paper voorspelt een sterke groei voor de B2B e-commerce markt in de komende jaren. Tegen 2025 zal 80% van alle B2B sales interacties tussen leveranciers en professionele kopers plaatsvinden via digitale kanalen. In 2020 was de B2B e-commerce markt al groter dan de B2C markt.
Veel van de in het DHL-onderzoek ondervraagde managers noemen de cruciale rol van logistiek bij B2B grensoverschrijdende e-commerce. Dit gaat niet alleen over last-mile delivery, maar ook de algemene logistieke strategie met elementen als voorraadbeschikbaarheid en leveropties. Om hun concurrentievermogen te vergroten en tegemoet te komen aan verschillende eisen van de klant, kiezen B2B e-commerce bedrijven de strategie van online retailplatforms door meerdere transport- en leveringsopties aan te bieden om tegemoet te komen aan verschillende kosten, transittijd en/of service eisen.
Dankzij integratie met de systemen van vervoerders kunnen hun klanten de oplossing oplossing kiezen met volledige zichtbaarheid van de betrokken keten (kosten, beschikbaarheid, ETA).
Synchronisatie van logistieke operaties in een grensoverschrijdende context is van cruciaal belang en kan worden bereikt door de integratie van de juiste technologieën en datatoepassingen met de logistieke dienstverlener. Deze integraties stellen B2B-bedrijven in staat grensoverschrijdende oplossingen aan te bieden met de flexibiliteit om aan ad hoc of latente verzoeken te voldoen.
Bron: DHL