Amazon liet het derde kwartaal teleurstellende cijfers zien over de fulfilment kosten. Die stegen opnieuw, naar nu bijna 31% van de online omzet. Jaar na jaar stijgen die kosten met een procentpunt ondanks stijgende volumes. Schaalgrootte levert onder aan de streep geen lagere kosten op?
Dat doet Zalando beter. Die weten de fulfilment kosten juist van jaar tot jaar te verlagen; naar nu 26% van de online omzet. Ook Hellofresh liet maar liefst meer dan 10 procent lagere fulfilment kosten zien. Ook de derde kwartaal cijfers van AholdDelhaize waren positief. Is er een trendbreuk in de stijgende kosten van fulfilment?
Retailers in het VK hebben grote productiviteitswinsten geboekt door de verschuiving naar onlineverkoop, die door de pandemie is versneld. De retailers zijn in staat zijn met steeds minder werknemers meer werk te verzetten. Volgens Britse onderzoekers kunnen de productiviteitsstijgingen in de Britse retailsector ook een weerspiegeling zijn van veranderingen in de retailsector, waarbij minder productieve retailers die er niet in waren geslaagd de online handel te omarmen, gedwongen werden hun activiteiten te staken, terwijl onlinereuzen die wel schaalvoordelen wisten te realiseren succesvol groeiden
Online platforms zetten jarenlange verliezen om naar winst door greep te krijgen op hun fulfilment processen. Niet alleen door in te zetten op automatisering en robotisering in magazijnen, artificial intelligence, data analyse en IoT of door de pakketbezorgers de duimschroeven aan te draaien, maar ook door de consument bij het bestelproces te betrekken, te verleiden meer te bestellen (hogere orderwaarde) en minder retour te sturen.
Succesvolle platforms bieden een duidelijke waardepropositie aan hun klantsegmenten waarbij commerciele en logistieke processen integraal, met end-to-end ketenintegratie, samen met partners worden ingericht voor alle omnichannel distributiekanalen.
Na decennia van grote investeringen betalen die investeringen zich nu terug. Het kostengat tussen bakstenen winkels en online wordt snel ingelopen door de koplopers in retail. Efulfilment wordt eindelijk volwassen. En, dan komen er nog zoveel mooie dingen aan: e-commerce ready packaging, nieuwe bezorgconcepten, op maat verpakken, bezorgrobots en veel meer.