Ook als men rekening houdt met álle mogelijke factoren hebben elektrische auto’s gedurende hun levenscyclus een lagere CO2-uitstoot. Nieuw onderzoek van ICTT bevestigt de voordelen elektrische auto’s. Laaddirect geeft een samenvatting van de resultaten.
Volgens tegenstanders van elektrische auto’s is het zinloos om over te schakelen op elektrisch rijden. Die tegenstanders zijn zelfs van mening dat als elektrische auto’s veel efficiënter zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor er nog steeds meer CO2 wordt veroorzaakt door de productie en recycling.
Als alle relevante factoren worden meegerekend, zijn elektrische auto’s ‘groener’ dan auto’s met een verbrandingsmotor. Zelfs als ze altijd met ‘grijze’ stroom worden opgeladen.
Uit het onderzoek van ICTT blijkt dat een middelgrote elektrische auto tijdens zijn hele levensduur nu al een 60 tot 68 procent lagere CO2-uitstoot heeft dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor.
Het verschil wordt alleen maar groter. De stroommix wordt steeds ‘groener’. Er komen nieuwe accutechnologieën met ‘groenere’ grondstoffen beschikbaar. De recycling van de accu’s komt op gang. Verder worden de elektrische auto’s zelf steeds efficiënter. Bovendien worden ze steeds vaker klimaatneutraal geproduceerd.
Ervan uitgaande dat landen zich houden aan de aangekondigde klimaatdoelstellingen, zal het verschil tussen ICE’s en BEV’s in 2030 nog groter zijn. In Europa zal de kloof naar verwachting 74-77 procent bedragen; in de VS 62-76 procent; in China 48-64 procent; en in India 30-56 procent. ICTT onderzoek Bieker schrijft dat de grote spreiding te wijten is aan onzekerheid over de ontwikkelingen van de elektriciteitsmix in elke regio.
Volgens de analyse is er geen toekomst is voor voertuigen met een verbrandingsmotor als we de CO2-uitstoot echt willen verminderen. Ook biobrandstoffen helpen daar niet aan.
Nog beter is natuurlijk mobiliteit te vermijden… is het voertuig en de rit echt wel nodig?