Amsterdam Logistic Cityhub (ALC) ziet kansen om de de bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad emissievrij te maken. Amsterdam heeft een uitgebreid netwerk van grachten, rivieren en kanalen die de druk op het wegennet in de stad sterk kunnen verminderen. In plaats goederenvervoer met vrachtwagens en bestelauto’s kiest ALV voor stille, nieuw ontwikkelde elektrische bevoorradingsschepen.
De emissievrije en elektrisch aangedreven Canal Cruisers zijn in lengte, breedte én hoogte geoptimaliseerd voor het grachtennetwerk en kunnen worden ingezet voor het vervoer van goederen, maar ook personen. Goederen en personen gaan vanaf de cityhub over het water de stad in en op de terugweg gaan retourgoederen en zelfs afval de stad weer uit.
Flexibele zitplaatsen kunnen worden weggeklapt om plaats te maken voor pakketten, rolcontainers en pallets. Een kleine kraan of hefplateau op de boot kan de goederen op de bezorglocatie aan wal zetten.
Het technische ontwerp van de Canal Cruiser is gereed. De boot kan zichzelf verankeren op de bodem van de gracht. Zo wordt voorkomen dat de kwetsbare kades van de Amsterdamse grachten bij het laden en lossen worden belast. Op dit moment wordt bekeken of de Canal Cruiser in de toekomst ook met waterstof kan worden aangedreven.
Bron: ALC