- Light duty trucks (LDT) (3,5t – 7t)
- Medium duty trucks (MDT) (7t – 18t)
- Heavy duty trucks (HDT) (>18t).
In 2030 is het aandeel zero-emissie-vrachtvervoer in het light-duty-segment naar verwachting 20-25% (op een totaal van ~13.000 voertuigen), in het medium-duty-segment 5-10% (op een totaal van ~30.000 voertuigen) en in het heavy-duty-segment tussen 0-5% (op een totaal van ~110.000 voertuigen) van het totaal in Nederland.
Dit aandeel bestaat voornamelijk uit batterij-elektrische vrachtauto’s aangezien deze economisch interessanter zijn dan waterstofvrachtauto’s.
Total cost of ownership
Door de hoge aanschafprijs van de batterij en brandstofcel blijven waterstofvrachtauto’s in elk geval tot en met 2030 duurder dan dieselvrachtauto’s. De waterstofvrachtauto zal voornamelijk een rol vervullen in langeafstandstransport (>500km) en speciale voertuigen.
Na 2030 wordt verwacht dat de batterij-elektrische vrachtauto kosten competitief blijft ten opzichte van de dieselvrachtauto en de waterstofvrachtauto. De transitie naar ZE-wegtransport zal dan ook meer snelheid krijgen door een betere TCO en een toenemend aanbod.
Stimuleer verduurzaming
Op basis van de transitiepaden van batterij-elektrische en waterstofvrachtauto’s voor de Nederlandse markt, wordt met het oog op de verduurzaming van het wegtransport het volgende aanbevolen:
- Lobby in Europa voor strengere CO2-reductienormen en productiequotum ZE-vrachtauto’s;
- Breng de vraag naar ZE-vrachtauto’s in Nederland in kaart, bundel deze waar mogelijk en presenteer deze cijfers aan vrachtautofabrikanten, zodat Nederland wordt gezien als interessante afzetmarkt;
- Stimuleer de uitrol van een dekkend laad- en tanknetwerk voor BEV- en waterstofvrachtauto’s, zodat range anxiety geen beperkende factor meer vormt voor vervoerders om een ZE-vrachtauto aan te schaffen;
- Stimuleer de opschaling van ZE-vrachtauto’s financieel, zodat het marktaanbod op gang komt en schaalvoordelen tot uitdrukking komen in de kosten.
Bron: EV Consult