Je bent hard aan het werk en ineens gaat je mobieltje. Een op het oog keurig 023-nummer. Je neemt op en krijgt iemand van het Nederlands Energieloket aan de lijn: “goedemiddag, ik bel u namens uw energieleverancier… ik wil even met u de tarieven voor volgend jaar doornemen”. Je denkt: dat is fijn. Er volgt een plezierig gesprek over lagere tarieven komend jaar.
Maar, halverwege het telefoontje krijg je het gevoel dat er iets niet klopt. De gegevens die ze telefonisch doornemen zijn niet de actuele contractgegevens met onze huidige leverancier Vattenfall. Daar zijn we prima tevreden.
De loket-meneer vraagt gegevens die Vattenfall al lang moet hebben. Maar, noemt ook veel foute gegevens. Die kunnen alleen maar van de Kamer van Koophandel komen (net als mijn telefoonnummer). De Kamer van Koophandel blijft bedrijfsdata vrolijk verkopen.
Ik vertrouw het niet meer en hang op. Toch valt er twee minuten later een offerte op de digitale deurmat. Een offerte waarom ik niet heb gevraagd met data die ik niet wil delen. Voor je het weet druk je per ongeluk op de akkoord-knop.
Het is bekend dat er bedrijven zijn die bellen om je een contract van een andere leverancier te verkopen zonder te vertellen dat je overstapt. Even googlen leert dat het Nederlands Energieloket a.k.a. DGB Groen niet zo’n nette club is als het lijkt. Op reviewsites staat onder meer: “Pure oplichters die via gladde verkopers je een contract aansmeren. Doen zich dan voor als je huidige leverancier maar dat zijn ze zeker niet” en “Stelletje oplichters. Zetten telefonisch veel druk”. Dat is ook mijn ervaring.
In ben dan benieuwd voor welke energieleverancier ze dit doen? Wie heeft bedacht dat de klant hiermee is gediend? Bovendien is het oncollegiaal tegenover mijn vaste leverancier Vattenfall. Dit is geen ‘fair play’.
Walther Ploos van Amstel.