De nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor is uit. In het eerste half jaar van 2023 komen de online bestedingen van Nederlandse consumenten uit op € 16,3 miljard, 2% meer dan dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen in het eerste half jaar blijft stabiel op 167,8 miljoen.
Ook het aandeel van online is stabiel. Net als vorig jaar wordt 31% van de totale bestedingen online uitgegeven, en 11% van het totale aantal aankopen gaat online. Waar consumenten in het eerste kwartaal van 2023 nog 5% meer uitgaven online, is dat in het tweede kwartaal gedaald naar -1%.
“We zien zowel online als offline dat consumenten minder besteden aan producten. Ze proberen geld te besparen door aankopen uit te stellen, prijzen te vergelijken en hun vaste lasten te verlagen”, vertelt Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org. Opvallend genoeg komt CBS met andere cijfers, namelijk een stijging.
De detailhandel zette afgelopen augustus 5,9% meer om dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,1% lager. De omzet van winkels in voedingsmiddelen steeg 6,3% en die van non-foodwinkels was 4,3% hoger.
Enkele aardige feitjes:
- Bij de online bestedingen aan producten zijn de opvallendste dalingen bij Telecom (-14%), Home & Living (-10%) en Consumentenelektronica (-8%).
- De online cross-border bestedingen voor producten zijn met 6% gedaald.
- Bij producten is het aantal online aankopen per koper gestegen. Het gemiddeld aankoopbedrag is voor producten echter licht gedaald (-2%).
Download de Thuiswinkel Markt Monitor 2023 via deze link.