Het touringcarvervoer groeit als kool. Er komen steeds meer touringcars die rijden tussen grote treinstations, binnen en buiten Nederland, en tussen treinstations en luchthavens. Het Financieel Dagblad kwam met een uitgebreide rapportage over de snelle groei van dit busvervoer in Europa. Zijn de grote steden wel klaar voor de komst van zoveel meer touringcars in hartje binnenstad?
In Duitsland is met succes de markt voor touringcars geliberaliseerd. Private bedrijven mogen nu ook direct tussen treinstations rijden. Voorheen was dat het exclusieve domein van de staatspoorbedrijven.
Touringcars zijn daarmee een serieuze concurrent geworden van het dure, en vaak falende, treinvervoer tussen steden over grote afstanden. Daarbij bieden ze prima service aan boord. De verwachtingen zijn daarom dat het busvervoer in Europa sterk zal groeien. Dat laten ook de ervaringen na 2 jaar in Duitsland zien. Wel zijn er problemen met de ruimte in de Duitse binnensteden. In een stad als Keulen gaat het om meer dan 200 bussen die dagelijks naar het Keulse centrale station komen.
Terecht stelt de sector dat het busvervoer, met schone motoren, inmiddels duurzamer is dan de trein. Een recent rapport van CE Delft laat zien dat de sector het niet zo slecht doet.
In potentie zou het voor Amsterdam wel eens om meer dan 500 extra bussen per dag kunnen gaan. Bezoekers die vroeger met de trein of met het vliegtuig kwamen, maar ook nieuwe bezoekers die nu veel goedkoper naar Amsterdam kunnen komen. In Amsterdam rijden nu al elke dag 40 touringcars voor het Centraal Station langs om mensen van Amsterdam naar Eindhoven Airport te brengen.
Elke dag komen daar meer Duitse bussen van Meinfernbus en ADAC bij. Eurolines is al jaren een vertrouwde speler voor goedkoop busvervoer tussen grote Europese steden. De situatie is bijvoorbeeld Amsterdam is nijpend. Eurolines rijdt al vele jaren vanaf het station Amstel, maar moet daar weg. In Parool van 19 juli staat dat er nog geen nieuwe plek is gevonden voor Eurolines. De sector zelf wil inzetten op hartje Amsterdam, bij het Centraal Station.
In het touringcarbeleid van grote gemeenten is met deze snelle groei nog geen rekening gehouden. Wat betekent de liberalisering van het touringcarvervoer in Europa voor het aantal bussen, en extra bezoekers, dat dagelijks naar die steden komt (in het laag- en in het hoogseizoen)? Wat betekent dit voor het touringcarbeleid zoals de gemeente dat enkele jaren geleden heeft vastgesteld? Voldoet dat nog? Welke maatregelen moeten gemeenten nemen om deze groei te accommoderen in of juist aan de rand van hun stad?
Het zal toch niet zo zijn dat we over drie jaar verrast achterom kijken als het verkeer in de binnensteden totaal stil staat…