EU-regels dwingen transportbedrijven sneller te investeren in elektrische vrachtwagens

Het Europees Parlement heeft een akkoord bereikt over de CO2-normen voor vrachtwagens. Met die verplichting wil het EU-Parlement de adoptie van zero-emissie voertuigen versnellen. Het Europees parlement legt de bal daarvoor terug bij de Europese Commissie, die samen met Europese ministers met voorstellen moet komen om het aandeel uitstootvrije trucks in wagenparken te verhogen.

Tot boosheid van belangenorganisaties is daarin een verplichte aankoopdoelstellingen voor zero-emissievrachtwagens door vlooteigenaren opgenomen. ACEA zegt: “Manufacturers are doing their utmost to decarbonise but rely on enabling conditions that are largely outside their control. Policy makers must recognise this in the CO2 regulation and secure an incentivising policy framework that accelerates road transport’s green transition”.

IRU EU stelt: “Despite the many strong industry voices and numerous Members of the European Parliament calling for a sensible decarbonisation path, the Parliament is now officially set to enter trilogue negotiations with idealistic targets, disconnected from energy supply possibilities and business realities on the ground.”

Het Europees parlement nam een motie aan om alternatieve brandstoffen te erkennen als CO2-neutraal. Het parlement wil dat er plannen komen die het mogelijk te maken dat voertuigen geregistreerd kunnen worden die uitsluitend op alternatieve brandstoffen rijden. Ook wil het parlement meer aandacht voor kleine en middelgrote ondernemers.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW