EU stemt voor emissiehandelssysteem wegvervoer en scheepvaart (vanaf 2027)

Het Europees Parlement heeft dinsdag ingestemd met de uitbreiding van het emissiehandelssysteem (ETS) naar het wegvervoer en de scheepvaart.

Het wegtransport krijgt een eigen emissiesysteem met een eigen tarief. Brandstofdistributeurs moeten vanaf 2027 emissierechten kopen, de kosten daarvan zullen zij doorberekenen aan de transporteurs die diesel tanken. De prijs van diesel zal daardoor toenemen.

Mochten de energieprijzen uitzonderlijk hoog worden, wordt de start uitgesteld tot 2028. Hoeveel duurder wegvervoer door de nieuwe regeling wordt, is nog niet bekend, omdat de prijs van de emisssierechten nog niet bekend is.

De maatregelen zijn onderdeel van het Fit for 55-pakket van Eurocommissaris Frans Timmermans en verplichten de EU-landen hun netto-uitstoot in 2030 met 55% terug te dringen tegenover 1990.

Het rijden in een benzine- of dieselauto wordt in Nederland vanaf 2023 mogelijk flink duurder. Minister Jetten voor Klimaat en Energie wil verplichten om duurdere biobrandstof met gewone brandstoffen te mengen waardoor benzine en diesel zo’n 5 tot 10 cent per liter duurder worden. Verder wordt een verhoging van de aanschafbelasting op nieuwe benzine- en dieselauto’s (bpm) vanaf 2025 besproken.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW