Factcheck: mogen er vanaf 2025 alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s binnen de Amsterdamse ring A10 rijden?

De gemeente Amsterdam stuurde alle Amsterdamse ondernemers een brief over stadslogistieke maatregelen. Over de toegang van voertuigen zwaarder dan 7,5 ton en 30 ton. En, over de toegang voor uitstootvrije bedrijfsauto’s vanaf 2025.

De gemeente Amsterdam schrijft: “Amsterdam moet schoner en duurzamer worden. Daarom mogen er vanaf 2025 alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s binnen de ring A10 rijden.” Maar, is dat wel waar? Of, zet de gemeente ondernemers onterecht onder druk? Wie op de website kijkt ziet dat er veel nuance is, in de plannen, en er ruimte blijft voor dieselbedrijfsauto’s tot 2027, 2028 en mogelijk zelfs tot 2030.

Factcheck: niet waar!

Gaan de zero emissie zones in Amsterdam er echt komen? Dat is nog maar de vraag. De lokale plannen zijn er al jaren, maar moeten (net als andere gemeenten) eerst nog worden uitgewerkt in harde regels; vaststellen van de uitstootvrije zone, van de ontheffingen, van de handhaving en nog veel meer.

In het Actieplan Schone Lucht Amsterdam (van oktober 2019) is enkel het voornemen opgenomen dat er in Amsterdam per 2025 een uitstootvrije zone zal worden ingevoerd voor bestel- en vrachtvoertuigen in het gebied binnen de ring.

Net voor de zomer zijn de landelijke kaders vastgesteld waarbinnen gemeenten nu concrete regels moeten opstellen die ook nog eens proportioneel moeten zijn. De lokale regels moeten vervolgens nog ter zienswijze en inspraak langs belanghebbenden. De voortgang daarvan is niet bekend. Maar, dan kan zomaar nog eens 6 tot 12 maanden duren. En, dan nog geldt een overgangsregeling van minimaal 4 jaar voordat de maatregelen in gaan. Schuift dit dossier door naar een volgende coalitie? Komt van uitstel afstel?

De factcheck leert dat ook na 2025 nog diesel bedrijfsauto’s binnen de ring A10 mogen rijden. Het zou de gemeente sieren om nu duidelijkheid te geven aan ondernemers die binnen de ring A10 hun klanten bedienen. De brief aan Amsterdamse ondernemers is voorbarig.

Uitstel of afstel?

Komt van uitstel ook afstel? Voor bestelauto’s zijn er nu al zoveel alternatieve en betaalbare oplossingen; een no-brainer. Voor zware vrachtwagens zijn die alternatieven er nog niet, maar komen die er tussen 2025 en 2030 wel.

De overstap van diesel naar elektrisch heeft grote impact op de bedrijfsvoering en de medewerkers. Dat moet je zorgvuldig voorbereiden. Bedrijven die nu nog investeren in nieuwe diesels moeten nog maar eens goed nadenken. Uitstootvrij is zo gek nog niet.

 

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW