Klimaat- en milieumaatregelen dwingen tot een schonere stadslogistiek. Ieder voor zich kan niet meer. Bedrijven zullen goederenstromen moeten gaan bundelen. Maar dat vergt afwijken van ingesleten patronen. Koplopers laten zien dat het kan. Het FD schetste afgelopen zaterdag wat koplopers doen, zoals Cityport Utrecht, Pot Logistiek, Albert Heijn, PostNL, installateur van Dorp en Logistiek010.
De stadslogistiek nieuwe stijl vergt inspanning. Ingesleten patronen komen onder druk te staan. Bedrijven moeten samenwerken om vervoersstromen te bundelen. Er is een uitdaging voor transportplanners, die rekening moeten houden met allerlei lokale regels over zero-emissie zones, laad- en losplekken en venstertijden bijvoorbeeld. Logistiek wordt precisielogistiek. Behalve schoon vervoer moet de vernieuwing van de stadslogistiek leiden tot minder vervoersbewegingen.
Omdat vaak harde doelen ontbreken ziet lector Walther Ploos van Amstel meer in het autoluw maken van steden dan in emissievrije zones. Hij wijst er verder op dat het bij de zero-emissie zones om slechts 8% van de adressen in Nederland gaat.
Foto: PostNL