In de Nabijheidsstatistiek berekent CBS de gemiddelde afstand met de auto tussen woningen en voorzieningen zoals huisartsen, bibliotheken en scholen. Lopen en fietsen zijn gezonde manieren van bewegen. Veilig Verkeer Nederland stimuleert schoolgaande kinderen van te voet of op de fiets naar school te komen en pleit voor een autoluwe, of nog liever, autovrije schoolomgeving.
Het CBS kopt met: fietsafstand. Waarom niet met: loopafstand. Gaat Nederland gebukt onder een systematische fietsfetish? Lopen staat onder aan de pikorde bij het nadenken over betere, gezondere en veilige oplossingen. Oplossingen die weinig kosten. Er zijn geen brede fietspaden voor nodig, geen enorme fietskelders en de buurt wint aan sociale cohesie. Lopen is bovendien veiliger.
Natuurlijk moeten kinderen leren fietsen. En, natuurlijk is de fiets een prima oplossing voor al die korte autoritjes. Maar, lopen biedt met de Nederlandse stedelijke nabijheid van scholen, OV-punten, horeca, winkels en werk nog veel kansen voor verdichtende steden. Geef de voetganger de ruimte.
Walther Ploos van Amstel.