Compass Group, de grootste internationale food en facility dienstverlener ter wereld, wordt verantwoordelijk voor de faciliteiten op City Logistics Innovation Campus en gaat er koken in een grootschalige centrale keuken.
Operationeel directeur Eurest (onderdeel van Compass Group) Marcel Jagtman en Manager Operations Compass Group Nederland Marcel Westerbeke zien veel potentie in een nieuwe aanpak.
Compass was al enige tijd op zoek naar een grotere centrale keuken dan Compass nu heeft in Nieuw-Vennep. Het hebben van een goed functionerende centrale keuken wordt belangrijker voor foodbedrijven, die steeds meer te maken krijgen met personeelsschaarste en ruimtegebrek. “Waarom dan niet in plaats van 50 keer één gerecht maken, één keer 50 gerechten bereiden op één plek?”, stelt Jagtman in een interview met CLIC. “Locaties in de omgeving worden ontlast en de kwaliteit van de producten wordt veel beter bewaakt op één plek. Klanten op onze locaties krijgen de bestelde gerechten, die bij de klant alleen nog hoeven worden afgemaakt, maar wel dagvers zijn en bereid, volgens de hoogste normen. Grote bedrijven als Deloitte en een organisatie als de Universiteit van Amsterdam hebben steeds minder ruimte en daarom liever geen eigen keuken”.
Compass werkt aan de keuken van de toekomst. Duurzaamheid en veiligheid staan op één, zowel voor de te gebruiken ingrediënten, als de inzet van apparatuur en medewerkers. De keuken zelf wordt groot: zo’n 2500 vierkante meter. Vanuit daar leveren ze aan klanten, retail en evenementen.
Westerbeke van Compass: “We gaan samenwerken met de beste logistieke partners op elk gebied. Van een datawarehouse techsysteem die in een mum van tijd uitrekent in welk busje je welke vracht moet laden en wanneer tot logistieke expertise en pickordering op de meest efficiënte manier. Daar komt Artificial Intelligence bij zodat de systemen zelflerend worden. Data is daarbij essentieel. Drukte in de stad, afsluitingen in het verkeer en de weersverwachting worden in de berekening meegenomen. Dat systeem leert steeds bij en weet daarom steeds beter welke invloed die omstandigheden hebben. Door data en technologie slim te combineren verhogen we de efficiency en verlagen we de logistieke kosten met als doelstelling 70 procent. Hoeveel tijdswinst we precies gaan maken is nu nog lastig te zeggen.”